Sklik – klíčová slova ve frázové shodě vám nyní pomohou oslovit více zákazníků

Klíčová slova ve frázové shodě se začnou zobrazovat ve všech možných tvarech, ve kterých je lidé vyhledávají. Nově se tak budou reklamy zobrazovat i na různě vyskloňovaná slova nebo na fráze v jednotném i množném čísle, tedy radikálně odlišně než doposud. Nastavení bylo doteď pracné, protože inzerenti museli vypisovat relevantní cílená klíčová slova v rozličných tvarech včetně jednotného a množného čísla, importované soubory byly větší a práce s exportem kampaní náročná. Touto novinkou chce Sklik svým inzerentům zjednodušit práci.

U frázové shody se rozšíří zásah a bude tak možné oslovit více potenciálních zákazníků.

Skloňované slovo má jiný význam

Inzerci můžete stále upravovat podle svých potřeb a nežádoucí tvar slova vyloučit pomocí vylučujících klíčových slov.

Příklad

Vaše klíčové slovo je „byty“ a vy nechcete, aby se reklama zobrazovala na dotaz „být“. Je tedy nutné toto klíčové slovo vyloučit a vaše reklama se nebude zobrazovat na žádné spojení, které obsahuje slovo „být“.

Je to stejný případ jako u volné shody, kde se musí taktéž vyloučit slovo ve frázové shodě.

Chování volné shody zůstává stejné jako doposud. Popis všech shod klíčových slov naleznete v nápovědě.

Čtěte také:

Sklik – oblíbené B2B cílení je nyní ještě dokonalejší

SEO – proč optimalizovat stránky pro hlasové vyhledávání

Sklik zavedl nový typ reklamy – Dynamický banner

Firefox již začal s blokováním cookies třetích stran. Jaké důsledky to má pro cílení a vyhodnocování reklamy na Seznamu?

Všem uživatelům webového prohlížeče Mozilla Firefox je od 3. září instalována aktualizace, která automaticky blokuje cookies třetích stran. I přes to, že je možné tuto funkci vypnout, většina uživatelů tak pravděpodobně neučiní. Na bázi cookies fungují cílené reklamy i měření konverzí, a proto tyto změny pocítí především inzerenti.

Jak tato změna ovlivňuje cílenou reklamu na Seznamu?

Uživatelé Firefoxu nyní vidí pouze běžnou reklamu cílenou na umístění, témata nebo klíčová slova na stránce. To má za následek velký pokles impresí z kampaní s Dynamickým retargetingem, retargetingem, zájmy a zájmy o koupi. Návštěvnost je tak mnohem nižší. Pokles je okolo 10-20 %, což se shoduje s podílem uživatelů Firefoxu na službách Seznamu.

Jak je ovlivněno měření konverzí?

Jestli je reklamní kampaň úspěšná či nikoliv vyhodnocujeme nejčastěji pomocí měření konverzí, pro které Sklik využívá i data z cookies. Blokování cookies třetích stran se tedy projevuje i v kampaních Skliku, kde byl od 3. 9. zaznamenán pokles změřených konverzí napříč všemi kampaněmi (obsahové i vyhledávací). To však neznamená, že by u vás uživatelé nakupovali méně, jen pro část návštěvnosti konverze v Skliku nevidíte. Výjimkou je Zboží.cz, kde se konverze měří pomocí cookies první strany.

Jak tuto situaci řeší Seznam?

Seznam.cz intenzivně jedná se společností Mozilla, která je provozovatelem prohlížeče Firefox, aby tuto blokaci odstranila ze seznamu reklamních platforem.

Co mají inzerenti nyní dělat?

  • Abyste u kampaní maximalizovali zásah, používejte cílení na umístění nebo témata. V nápovědě najdete největší partnerské weby Skliku.
  • Neplašte se kvůli poklesu konverzí. Konverzní výkon kampaní najdete také v Google Analytics, který používá cookies první strany a konverze nadále měří. Upravit můžete také cílové CPA nebo PNO tak, aby přihlíželo k tomu, že část měření není vidět.
  • Řekněte svým známým a rodině, že se cílené reklamy nemusí obávat. Nikdo nesleduje, co konkrétně si prohlíží nebo nakupují. Tím, že blokují cookies se navíc připracují o personalizovaný obsah a další výhody internetu.

Čtěte také:

Copywriting – kvalitní a efektivní rešerše v 6 krocích

Znáte už 3 nové sociální sítě, které letos „frčí“?

Tipy pro začátečníky, jak zviditelnit firmu na Instagramu

Sklik – oblíbené B2B cílení je nyní ještě dokonalejší

Nyní je možné začít segmentovat firmy a podnikatele na základě oboru jejich podnikání také v Skliku.

A na jaké kategorie můžete cílit?

  • Auto-moto
  • Banky a finanční služby
  • Cestovní služby
  • Dům, byt a zahrada
  • Elektro, mobily a počítač
  • Obchody a obchůdky¨
  • Služby a řemesla
  • Vše pro firmy
  • A další…

Cílení na firmy a podnikatele je možné nastavit v zájmech o koupi v kategorii „B2B“.

Toto cílení vychází z dat, která Seznam získává především z internetového portálu Firmy.cz. Kampaně tak mohou být ještě účinnější.

Sklik zavedl nový typ reklamy – Dynamický banner

Již třetím rokem můžeme na Skliku využívat dynamický retargeting. To, že díky němu oslovujeme stávající uživatele svého webu, je zároveň jeho limitem. Nyní je však možné toto publikum relevantních návštěvníků efektivně rozšířit prostřednictvím Dynamického banneru.

Jak takový Dynamický banner vypadá?

Vizuálně je velmi podobný Dynamickému retargetingu. Zobrazované nabídky však pochází ze skupiny produktů, které jste si sami vybrali. Díky nově přidané podpoře šablon si nyní můžete zvolit barvy jednotlivých prvků, font písma a vložit popis, kterým můžete zákazníky lépe nalákat.

Pokud máte ve feedu vyplněné hodnoty u značky <LIST_PRICE>, bude se u vašich nabídek navíc zobrazovat původní cena nebo vypočtená sleva vůči ceně, za kterou produkty nabízíte.

Šablony také podporují vlastní popis nabídky, kde můžete popsat vaše konkurenční výhody, případně slogan pro danou skupinu produktů v šabloně.

Jaké jsou výhody Dynamického banneru?

Snadné nastavení

Díky feedu Zboží.cz, který využívá většina e-shopů v České republice, i spousta dalších inzerentů a také intuitivnímu nastavení ve známém prostředí, můžete Dynamický banner spustit během pár minut. Stačí vybrat barvy, design šablony, přiřadit produktovou skupinu a vybrat cílení.

Prémiový reklamní prostor

V partnerské síti Seznamu je možné oslovit až 95 % české internetové populace. Největší a nejpodstatnější část reklamního prostoru partnerské sítě Seznam.cz tvoří nejnavštěvovanější weby českého internetu – domovská stránka Seznam.cz, Novinky.cz, Seznam Zprávy, Sport.cz, ProŽeny.cz, iDnes.cz a další.

Vše bez příplatků

U Dynamického banneru nepřiplácíte za využití šablon nebo za použitá cílení, která vám přináší lepší výkon. Banner je k dispozici pro všechny a platíte pouze za prokliky.

Relevantní návštěvníci

Díky Dynamickému banneru můžete na váš web přivést nové potenciální zákazníky. Retargeting je sice efektivní, ale pracujete s omezeným publikem. Díky banneru můžete své publikum rozšířit.

Jak s Dynamickým bannerem začít?

Pokud již využíváte Produktových inzerátů nebo Dynamického retargetingu, je to snadné, jelikož feed už máte.

Dynamický retargeting a Dynamický banner mohou využívat také klienti, kteří nejsou e-shop. Například cestovní kanceláře, prodejci automobilů, realit, slevové servery apod.

Nejprve si zvolte a vytvořte požadovanou šablonu, následně zadejte barvy a vložte slogan. Šablonu přiřaďte do produktové kampaně, zvolte cílení a vytvořte alespoň jednu produktovou skupinu. A je hotovo!

Podrobné informace a nastavení najdete v nápovědě k Dynamickému banneru.

Čtěte také:

Sklik snižuje podporu textových inzerátů v obsahové síti a STA ve vyhledávání

Sklik – Jak díky kopírování rychleji vytvářet a upravovat kampaně

Sklik snižuje podporu textových inzerátů v obsahové síti a STA ve vyhledávání

Sklik už více než rok podporuje kombinovanou reklamu, která se díky vyššímu výkonu stala nejpoužívanějším formátem v obsahové síti. V minulých týdnech byla ukončena podpora textových reklam na vybraných stránkách a v dohledné době bude dále omezována.

Výhody kombinované reklamy

  • CTR globálně vyšší oproti textové reklamě o 25 %
  • CTR na nativních plochách vyšší o 59 %
  • CTR na mobilním Super.cz vyšší o 264 %

Kde se textové reklamy v obsahové síti již nezobrazují?

Sklik během dubna přestal podporovat textové inzeráty (STA a ETA) na pod článkových a nativních plochách serverů Novinky.cz, Super.cz, ProŽeny.cz, Sport.cz a v pod článkové ploše na Garáž.cz.

Od poloviny června je nenajdeme ani na domovské stránce Seznam.cz. Prostřednictvím Skliku se do odkazů na další stránky českého internetu dostanete pouze s kombinovanou reklamou.

Zákaz zadávání nových textových reklam

Dnes už není možné do obsahové sítě zadávat ani novou textovou reklamu. Od 1. 8. 2019 pak končí veškerá podpora textových reklam v obsahových kampaních, a to prostřednictvím importu a exportu. Přechod na kombinovanou reklamu doporučujeme co nejdříve, jelikož staré nebude možné ani pozastavovat.

Kde ještě stále využíváte textovou reklamu, zjistíte snadno pomocí filtrů v rozhraní Skliku. V nastavení obsahových kampaní si zobrazte reklamy, které máte spuštěné a zvolte si formát reklam „Textový inzerát a Rozšířený textový inzerát“. Do všech sestav přidejte kombinované reklamy a textové smažte. Pouhé pozastavení by v budoucnu komplikovalo případný export kampaně.

Při přechodu se držte pravidel pro kombinovanou reklamu a šestera doporučení pro kombinovanou reklamu.

Na podzim bude ukončena také podpora textové reklamy v obsahových kampaních prostřednictvím API.

Ukončení podpory importu a exportu STA reklam

Od 1. 8. 2019 nebude v importu a exportu podporován ani formát textové reklamy STA. Nové reklamy nebude možné zadat ani aktualizovat. Reklamy bude možné pozastavit prostřednictvím vyfiltrování textových inzerátů ve vyhledávacích kampaních.

Doporučujeme využít funkce „Převést na rozšířené“. Sklik vám předvyplní všechna pole a vy zadáte pouze „Titulek 2“ a volitelně „Cesty“.

Zanedlouho dojde ke konci podpory STA reklam prostřednictvím API.

Čtěte také

Co jsou to vyhledávací operátory a jak je na Googlu používat?

Jak vytvořit produktový katalog na Facebooku

Firefox bude blokovat cookies třetích stran

Sklik – Jak díky kopírování rychleji vytvářet a upravovat kampaně

Pro to, aby práce s Sklikem byla rychlejší a příjemnější, přidal jeho tým nově možnost kopírování kampaní, sestav a cílení v rámci účtu. Nyní je vytváření podobných kampaní, sestav nebo přenesení celého pečlivě vybraného setu nastavených zájmů do jiné sestavy otázkou pár vteřin.

Co je tedy nového?

Kopírování kampaní

Pokud chcete kopírovat kampaň či více kampaní, označte je pomocí checkboxů a v roletce Vybrané, zvolte Kopírovat. Objeví se vám okno, kde si můžete kampaně pojmenovat, abyste je snadno rozeznali. Aby bylo možné kampaně ještě upravit, kopie se vytvoří pozastavená, ať máte na úpravu dostatek času. Pokud v nových kampaních není potřeba přenášet stávající reklamy a cílení, zrušte zaškrtnutí Kopírovat reklamy, resp. Kopírovat cílení sestav.

Kopírování sestav

Pro kopírování sestav označte v detailu kampaně vybrané sestavy a zvolte v roletce Kopírovat. V okně si pak vyberte, do jaké kampaně budete chtít sestavu zkopírovat. Sestavy je možné zkopírovat do více kampaní najednou. Vzhledem k tomu, že sestavy jednotlivých typů mají odlišná nastavení, je možné tímto způsobem vytvářet nové sestavy pouze v kampaních stejného typu. Ve stejném okně můžete také nastavit, zda mají být nové sestavy pozastavené, jestli se mají přenášet i s cílením či reklamami.

Kopírování cílení

Podobně jako v předchozích případech označte cílení, která chcete kopírovat do jiné sestavy nebo více sestav a opět zvolte Kopírovat. V okně klikněte na kampaně a sestavy, do kterých chcete cílení přenést a potvrďte tlačítkem Zahájit kopírování. Je možné kopírovat všechna dostupná cílení.

Kdy využít kopírování

  • V případě, že potřebujete jednoduše vytvořit kampaň velmi podobnou některé ze současných. Není potřeba nic exportovat, upravovat ani nahrávat zpět. Nově stačí pouze upravit reklamy, cílení nebo jiné nastavení přímo ve zkopírované kampani.
  • Pokud chcete stejnou kampaň cílit na jiný region. Po zkopírování kampaně nezapomeňte upravit regionální cílení.
  • Jestliže máte pečlivě vybrané sety zájmových cílení nebo webů, na kterých by se měla vaše reklama zobrazovat, např. u kampaně bannery. Nyní je možné toto cílení pohodlně zkopírovat např. do vytvořené kampaně s kombinovanou reklamou.

 

Co je dobré vědět?

  • Krátké textové inzeráty (STA) již nekopírujeme. Stejně jako při vytváření nových textových reklam podporujeme již pouze ETA.
  • Pokud se na cílové adrese kopírování nachází entita se stejným názvem, kopírováním ji přepíšete. To znamená, kdybyste kopírovali produktovou skupinu Skladem do sestavy, kde se skupina s tímto názvem již nachází, nastavení skupiny se aktualizuje nastavením kopírované entity.
  • Smazané a neaktivní entity se také nekopírují, aby nedošlo k nafukování účtu a jeho případnému zpomalení.

Tým Skliku plánuje stále nová a nová vylepšení, aby byla práce v jeho rozhraní co nejpohodlnější a nejjednodušší.

Čtěte také

Co jsou to vyhledávací operátory a jak je na Googlu používat?

Jak vytvořit produktový katalog na Facebooku

Firefox bude blokovat cookies třetích stran

Jak sdílet statistiky z Google Ads a z Skliku

sdílení statistik google ads a sklikPokud jste se rozhodli předat správu vašich PPC kampaní profesionálům a máte již založený svůj stávající účet v Google Ads a v Skliku, který chcete nadále využívat, určitě se setkáte s potřebou poskytnout dosavadní naměřená data novému správci budoucích kampaní. Přisdílení dat je velmi jednoduché a zvládnete ho hravě za pár minut.

TIP: Nikomu neposkytujte vaše přístupy do PPC systémů, využijte pouze sdílení přístupů.

 

Sklik – jednodušeji to už nejde

Přisdílení na Skliku zvládnete do minutky.

  1. Přihlaste se do svého Sklik účtu na URL adrese https://www.sklik.cz/campaigns
  2. Po přihlášení do účtu klikněte v pravém rohu na váš přihlašovací e-mail – vyjede rozbalovací menu s možností překliknutí do Nastavení
  3. Na následující stránce v poli Nabídnout přístup / požádat o přístup zvolte v poli Typ akce položku nabídnout přístup, vyplňte e-mail, který vám zadal váš správce PPC kampaně a zvolte mu patřičná práva.
  4. Poté klikněte na zelené tlačítko Odeslat žádost

No, a to je celé. Nyní již máte statistiky návštěvnosti z Skliku přisdílené. Vámi pozvanému účtu přijde upozornění na e-mail, ve kterém potvrdí přijetí vaší pozvánky.

Úrovně přístupů k účtu v rámci Sklik účtu:

  • Reportér statistik – Pozvaný uživatel může do účtu pouze nahlížet, nesmí vytvářet kampaně a provádět úpravy v nastavení. Může vytvářet a upravovat pouze statistické reporty.
  • Správce kampaní – Uživatel má možnost do účtu nahlížet a plně využívat inzerentské rozhraní pro vytváření a nastavování kampaní.
  • Administrátor účtu – Uživatel může do účtu nahlížet a vytvářet / upravovat kampaně, statistické reporty i nastavení účtu. Oproti Správci kampaní může spravovat přístupy jiných uživatelů do daného účtu.

V rámci vašeho Nastavení Sklik účtu nyní uvidíte, které uživatelské účty mají přístup k účtu a na jaké úrovni. Odtud také můžete libovolně uživatele odstranit.

přehled přístupů k účtu Sklik

Google Ads

Tady to taky půjde jako po másle.

  1. Přihlaste se do svého PPC účtu na URL adrese https://ads.google.com/intl/cs_cz/home/
  2. V novém rozhraní Google Ads klikněte na tlačítko Nástroje s klíčem v horní části obrazovky.nastavení google ads
  3. Poté klikněte na odkaz Přístup k účtu
  4. Na následující stránce klikněte na modré tlačítko se znakem +
  5. Na vyskakovacím okně zvolte další e-mail, ke kterému chcete přisdílet statistiky a zvolte požadovanou úroveň. Pro zajištění správy a optimalizace kampaní bude stačit Standardní přístuppřístup google ads

Význam jednotlivých práv je vysvětlen přímo na obrázku výše.

Čtěte také:

Novinky ve světě PPC reklam – Září 2018 – 09/2018
Jak provést základní nastavení Google Analytics na vašem webu – 02/2018
Jak založit Google Ads účet – 09/2017
Jak založit Sklik účet – 09/2017

Novinky ve světě PPC reklam – Září 2018

Co nového ve světě PPC reklam? Je toho spousta, a pro inzerenty se jedná o poměrně zásadní novinky, které by určitě měli řešit. Sklik i Google Ads jsou letos samá novinka a proto nesmíte usnout na vavřínech a musíte se vézt „na vlně“.

SKLIK

Nový reklamní formát Branding

OK, připouštíme. Branding v obsahové síti zase až taková novinka není. Sklik s ní přišel na konci července letošního roku a nabízí v rámci několika svých partnerských webů skutečně gigantický formát banneru o rozměrech 2000 x 1400 pix. Tedy, ne až tak docela.

Ve skutečnosti banner obklopuje obsah webu a samotné reklamní sdělení se zobrazuje nad a po stranách obsahu stránky. Je hodně výrazný a dle našich testů má proti jiným bannerům výrazně větší míru prokliknutí (CTR) než standardní i jinak úspěšné formáty.

Ukázka brandingového formátu. Zdroj: Sklik.cz

Ukázka brandingového formátu. Zdroj: Sklik.cz

Osvědčil se nám v hlavně rámci remarketingu. Hlavní rozdíl proti běžným kampaním je, že Sklik doporučuje nastavit platební model s platbou za 1 000 zobrazení. Důvodem je, že při klasickém CPC modelu nedosáhne reklama minimální nutné ceny za 1 000 zobrazení. Doporučená cena za 1 000 zobrazení je dle Skliku od 110 Kč výše, nicméně reálné hodnoty byly výrazně vyšší.

Sklik ukončil testování rozšířené volné shody

Volná shoda klíčových slov byla a je strašák zejména na Google Ads. Zobrazuje reklamy velmi často na nerelevantní vyhledávací dotazy a její spuštění může bez následné kontroly vyčerpat denní kredit velmi rychle a jednoduše. I na úplné hovadiny.

V letošním roce Sklik testoval tzv. rozšířenou volnou shodu. Klíčová slova ve volné shodě se nově zobrazovala i na podobné a mnohdy stejně nerelevantní dotazy jako na Google Ads. Přineslo to spoustu práce navíc. Mnoho inzerentů vyřešilo vše s pomocí tzv. modifikované volné shody, kterou využívá i Google Ads.

V červenci 2018 Sklik rozšířenou volnou shodu ukončil a vrátil klasickou volnou shodu klíčových slov do starých kolejí.

Ukončení textových inzerátů v obsahové síti

Dalo se to čekat. Sklik v únoru 2018 představil nový formát tzv. kombinované reklamy která by se dala připodobnit responsivní reklamě, kterou nabízí již delší dobu Google Ads. Je přizpůsobena tomu, aby se mohla zobrazovat mnohem většímu množství reklamních formátů a zasáhla tak výrazně větší publikum.

O prázdninách Sklik upozornil na to, že kombinované reklamy již brzy zcela nahradí textové inzeráty. Od září zmizela inzerentům možnost textové inzeráty v rozhraní i zadávat. Výdej textových inzerátů by měl být definitivně ukončen již v první půli tohoto roku. O všem vás budeme informovat.

sklik jen s bannery

Rozhraní Skliku při zadávání inzerátů v obsahové síti

Google Ads

Zrušení hromadného vyloučení aplikací

je velká novinka, která může dost zahýbat rozpočty a vyhodnocením kampaní v obsahové síti. Nově přestane fungovat blokování mobilních aplikací s pomocí domény Adsenseformobileapps.com a podpora vyloučení obsahu „Mobilní aplikace GMob – jiný než vsunutý obsah.

Zobrazování reklam v aplikacích dle našich testů obecně není moc úspěšné a navíc řada aplikací doslova nutí jejich uživatele na reklamu kliknout, nebo jde o mylné prokliky…a spoustu peněz fuč.

Podívejte se na náš článek, jak se připravit na změnu cílení na mobilní zařízení.

Ještě větší textové inzeráty ve vyhledávání

Google Ads svým inzerentům nově nabízí výrazně větší počet znaků v rámci textových reklam. Nově mají reklamy celkem 3 nadpisy po 30 znacích. Zvětšily se i popisky. Z 80 znaků se délka navýšila na 90 znaků včetně mezer a přibyl také 2. popisek. Dohromady tak získáte 270 znaků, do kterých už se vleze hodně reklamních sdělení.

Nutno dodat, že některé typy mobilních telefonů mají stále problémy se zobrazením celého textu této rozšířené reklamy.

S využitím všech možných rozšíření PPC reklam si tedy můžete ukrojit pořádně velký kus stránky s výsledky vyhledávání a zvýšit tak šanci na proklik vaší reklamy.

Google Mobile Speed Score

Co si představit pod tímto krkolomným slovním spojením? Google v letošním roce přehodnotil rychlost webu jako jeden z důležitých hodnotících faktorů v rámci organického vyhledávání. Google Ads rychlost načítání bere také jako jeden z hodnotících faktorů, a proto se s vašimi webovými vývojáři zaměřte i na rychlost vašich stránek.

Čtěte také:
PPC v Google Ads se brzy změní. Přesná shoda se bude zobrazovat i na stejné slovní významy – 09/2018
Neignorujte rozšíření reklam v Google Ads. Pomůžou vám – 08/2018
Optimalizace PPC kampaní – Proč a jak jí dělat? – 03/2018

Sklik ukončil testování rozšířené volné shody klíčových slov. Pokus nevyšel dle představ

Na konci roku 2017 nás Seznam na svém blogu informoval o plánovaném spuštění testování tzv. rozšířené volné shody klíčových slov, které finálně spustil 10. ledna 2018. Pár dní nato jsme měli možnost otestovat tuto novinku na několika kampaních, o čemž jsme vás následně informovali v našem článku.

Pro správu kampaní, především těch ve vyhledávací síti používáme nástroj Google AdWords Editor, takže jsme na to čekali s nadšením, protože nám kopírování a vytváření separátních kampaní pro Sklik s odlišným vnímáním klíčových slov proti Google Ads (dříve Google AdWords) komplikovalo a prodlužovalo práci při správě PPC kampaní.

Od ledna již uplynulo hodně vody a Sklik před pár dny na svém blogu upozornil na ukončení testování tohoto modelu vnímání volné shody. Klíčová slova se při použití rozšířené volné shody začala od ledna v 10 % až 20 % vydávat i na vyhledávací dotazy, které byly úzce související s vyhledávanou frází a měly vyhledávací dotaz smysluplně rozšířit a tím maximalizovat relevantní příchozí publikum.

Kdo se chtěl vyhnout riziku zobrazování na související dotazy a chtěl mít kontrolu nad tím, na jaké dotazy se reklama zobrazuje, musel použít tzv. modifikovanou volnou shodu a před klíčové slovo přidávat modifikátor +. Vzhledem k používání Google AdWords editoru jsme za to ocenili, protože jsme nemuseli klíčová slova pro Sklik kampaně speciálně upravovat.

Po půlročním testování Sklik uznal, že použitá technologie nepřináší kvalitní výsledky a testování rozšířené volné shody zcela pozastavil.

Od 24.7. 2018 se tedy klíčová slova v klasické volné shodě vydávají tak, jak jste byli navyklí ještě v loňském roce a do letošního 10. ledna. Sklik nyní pracuje jen se skloňováním slova, pracuje s diakritikou a změnou pořadí ve slovech, ale vždy využívá stejný slovní základ.

Do budoucna plánuje Sklik využívat pro vydávání rozšířené volné shody jinou technologii, o čemž přislíbil zavčas informovat, aby byl čas na případnou úpravu kampaní.

Klíčová slova s modifikátorem se budou vydávat zcela stejně, jako doposud. Pokud je využijete i s volnou shodou, nic se nestane.

Za rozhodnutí ukončení testování rozšířené volné shody jsme upřímně rádi. V případě opomenutí přidání modifikátoru volné shody se reklama zobrazovala velmi často (až v 1/3) na často irelevantní a velmi obecné vyhledávací dotazy a rozhodně nepřinášela to, co měla.

Co se týče Google AdWords editoru, zjevně nic nebrání používání modifikované volné shody i nadále, takže je souběžná práce s Sklik i Google AdS kampaněmi stále snadná.

Zdroj: blog.seznam.cz/2018/07/pozastavujeme-testovani-rozsirene-volne-shody-v-skliku

Čtěte také:

03/2018 – Optimalizace PPC kampaní – Proč a jak jí dělat?
02/2018 – Jak udělat jednoduchou analýzu klíčových slov?
02/2018 – Jak provést základní nastavení Google Analytics na vašem webu

Rozšířená volná shoda v Skliku již hýbá PPC reklamou

Popravdě, rozšířená volná shoda není pro správce PPC kampaní zdaleka novinkou. Spíše naopak. Většina z nás, kteří se s nadšením a vervou pečlivě nimráme v nastavení kampaní, na rozšířenou volnou shodu na Skliku a modifikátor volné shody čeká jak na zázrak.

Na Google Ads je toto vnímání klíčových slov dlouhodobě známou věcí. Před zavedením této změny se modifikovaná volná shoda Googlu chovala v podstatě velmi podobně jako prostá volná shoda na Skliku. U klíčových slov tedy docházelo jen k jemnému ohýbání slov, skloňování, úpravám diakritiky a přehazování slov. Volnou shodu na Skliku jste ale měli vždy více méně pod vaší kontrolou.

Prostá volná shoda na Google Ads, to je jiná liga. Pozor na ní! Spolehlivě dovede utratit váš vyhrazený kredit zobrazováním na absolutně nerelevantní uživatelské dotazy, čímž pochopitelně snižuje zvyšuje počet zobrazení, snižuje míru prokliku (CTR) a logicky tak zvyšuje vaši cenu za prokliknutí klíčového slova. Máme se tedy nově klasické volné shody na Skliku obávat?

Podle vyjádření vývojářů z Skliku na jejich oficiálním blogu může Sklik nově vydávat na volnou shodu reklamy i na slova, která s klíčovým slovem souvisejí, i když mají jiný slovní základ. Sklik to odůvodňuje tím, že díky rozšíření vnímání klíčového slova dojde k výdeji reklamy na více relevantní zobrazení a k navýšení počtu prokliků i konverzí.

Pokud to však bude fungovat jako na Google Ads, volnou shodu využije jen někdo, kdo se nebojí riskovat své peníze nebo blázen. Koneckonců, na několika kampaních jsme to otestovali a nestačili jsme se divit.

Příklady z našeho provedeného testování:

Klíčové slovo ortoped čaj černý pracovní stůl vedení účetnictví
Původní volná shoda: ortopedi čaje černé pracovní stoly vedeni ucetnictvi
Rozšířená volná shoda: ortopedická vložka čajové moře dětský stoleček účetní volná místa

Pokud tedy chcete mít i nadále svá klíčová slova pod kontrolou, doporučujeme nově využívat výhradně modifikovanou volnou shodu, kterou znáte již z Google Ads. Před každé klíčové slovo tedy umístěte modifikátor volné shody – tedy znaménko +. Sklik se tedy bude držet základního tvaru klíčového slova a bude jej maximálně skloňovat, ohýbat nebo upraví diakritiku. Mění samozřejmě i pořadí slov.

Střípky z našeho testování:

 
Klíčové slovo: +pracovní deska +pracovní +deska
Spustí se: +pracovní prkno pracovni deska / pracovní desky
Nespustí se: kuchyňská deska deska na pracování

Pikantní je, že ti, kteří si zkrátka nevyčlení čas na přečtení blogu Skliku nebo o něm neví, se o změně nedozví dříve, než právě jejich kampaň spustí první nerelevantní zobrazení.

Sklik každopádně od 10. ledna 2018 udělal z klasické volné shody rozšířenou volnou shodu a udělal radost všem správcům PPC kampaní, kteří využívají při práci s kampaněmi Google AdWords Editor. Nově se Sklik z hlediska nastavení klíčových slov bude chovat prakticky identicky jako Google Ads, a můžete si tak výrazně urychlit práci na obou typech kampaní současně, zejména při kopírování sestav a kampaní napříč systémy.

Pokud při práci s PPC kampaněmi používáte Google AdWords Editor, není změna modifikovanou volnou shodu nic obtížného a zabere pár minut úprav.

Export původní kampaně z Skliku

V Skliku přejděte v horní liště na kartu Nástroje a dále na Export kampaní

Z nabízeného výběru vyberte vaše kampaně ve vyhledávací síti, u nichž využíváte klasikou volnou shodu. Zejména se to týká aktivních kampaní, které můžete vybrat zvlášť. Poté exportujte vybrané kampaně a uložte na pevný disk vašeho PC

Úprava kampaně v AdWords Editoru

V rámci AdWords Editoru nyní musíte do svého účtu importovat kampaně z Skliku. Karta Účet -> Importovat > Ze souboru). Pokud budete využívat stejný účet jako ten, na kterém vedete Google Ads kampaň, ještě před importem přejmenujte Sklik kampaně (např. doplněním slova Sklik), aby nedošlo ke sloučení názvů kampaní a dat do jedné Google Ads kampaně. To určitě nechcete.

Poté klikněte na úrovni kampaní na vámi vybrané kampaně Skliku a přejděte na úroveň Klíčová slova. V AdWords Editoru vyberte nově nahrané kampaně a přejděte na záložku klíčová slova

Nyní máte před sebou tabulku se všemi klíčovými slovy vybraných kampaní. V rámci horního filtru vyfiltrujte klíčová slova ve volné shodě a hromadně je označte.

Poté využijte funkci Nahradit a do pole Najít text dejte mezeru. poté dejte do pole Nahradit čím mezeru a hned za ní znaménko +, tedy ( +)

Touto úpravou se vám přidá znaménko plus všude tam, kde byla původně mezera – využijete to tedy pro víceslovná slovní spojení. Nyní je třeba přidat znaménko + ještě před první slova. Opět vyberte klíčová slova, jichž se má úprava týkat a klikněte na funkci Nahradit. Zde v kartě Připojit za přidejte do pole Přidat znaménko +, ověřte, zda máte správně zvolenou možnost Před stávající text a zmáčkněte na tlačítko Připojit za.

Tím dojde k hromadné úpravě vámi vybraných klíčových slov a modifikátor volné shody bude úplně všude, kde je nově zapotřebí. Nyní zbývá upravenou kampaň vyexportovat z AdWords Editoru a naimportovat je zpět do Skliku.

V rámci levého menu označte kampaně, ve kterých jste upravovali volné shody, klikněte na ně pravým tlačítkem a vyberte si možnost Exportovat vybrané kampaně a reklamní sestavy. Poté uložte csv soubor na váš disk.

Import zpět do Skliku

V Skliku je to snadné stejně jako export kampaní. Přejděte v horním menu do karty Nástroje -> Import kampaní. Nahrajte soubor s vámi upravenou kampaní a zvolte možnost Vytvořit či přepsat kampaně. V případě, že byste zvolili aktualizační režim, došlo by pouze k přidání modifikovaných volných slov a původní (nyní Rozšířené) volné shody by zůstaly aktivní.

Pokud si s úpravou klíčových shod na modifikovanou volnou shodu nevíte rady, neváhejte nás kontaktovat.

Čtěte také:

Jak provést jednoduchou analýzu klíčových slov
Co je to analýza klíčových slov?
Jak provést SEO analýzu webu?
Jak založit Google Ads účet?
Jak založit Sklik účet?
Vytvoření účtu Google Analytics