Rozšířená volná shoda v Skliku již hýbá PPC reklamou

/////

Popravdě, rozšířená volná shoda není pro správce PPC kampaní zdaleka novinkou. Spíše naopak. Většina z nás, kteří se s nadšením a vervou pečlivě nimráme v nastavení kampaní, na rozšířenou volnou shodu na Skliku a modifikátor volné shody čeká jak na zázrak.

Na Google AdWords je toto vnímání klíčových slov dlouhodobě známou věcí. Před zavedením této změny se modifikovaná volná shoda Googlu chovala v podstatě velmi podobně jako prostá volná shoda na Skliku. U klíčových slov tedy docházelo jen k jemnému ohýbání slov, skloňování, úpravám diakritiky a přehazování slov. Volnou shodu na Skliku jste ale měli vždy více méně pod vaší kontrolou.

Prostá volná shoda na Google AdWords, to je jiná liga. Pozor na ní! Spolehlivě dovede utratit váš vyhrazený kredit zobrazováním na absolutně nerelevantní uživatelské dotazy, čímž pochopitelně snižuje zvyšuje počet zobrazení, snižuje míru prokliku (CTR) a logicky tak zvyšuje vaši cenu za prokliknutí klíčového slova. Máme se tedy nově klasické volné shody na Skliku obávat?

Podle vyjádření vývojářů z Skliku na jejich oficiálním blogu může Sklik nově vydávat na volnou shodu reklamy i na slova, která s klíčovým slovem souvisejí, i když mají jiný slovní základ. Sklik to odůvodňuje tím, že díky rozšíření vnímání klíčového slova dojde z výdeji reklamy na více relevantní zobrazení a k navýšení počtu prokliků i konverzí.

Pokud to však bude fungovat jako na Google AdWords, volnou shodu využije jen někdo, kdo se nebojí riskovat své peníze nebo blázen. Koneckonců, na několika kampaních jsme to otestovali a nestačili jsme se divit.

Příklady z našeho provedeného testování:

Klíčové slovo ortoped čaj černý pracovní stůl vedení účetnictví
Původní volná shoda: ortopedi čaje černé pracovní stoly vedeni ucetnictvi
Rozšířená volná shoda: ortopedická vložka čajové moře dětský stoleček účetní volná místa

Pokud tedy chcete mít i nadále svá klíčová slova pod kontrolou, doporučujeme nově využívat výhradně modifikovanou volnou shodu, kterou znáte již z Google AdWords. Před každé klíčové slovo tedy umístěte modifikátor volné shody – tedy znaménko +. Sklik se tedy bude držet základního tvaru klíčového slova a bude jej maximálně skloňovat, ohýbat nebo upraví diakritiku. Mění samozřejmě i pořadí slov.

Střípky z našeho testování:

 
Klíčové slovo: +pracovní deska +pracovní +deska
Spustí se: +pracovní prkno pracovni deska / pracovní desky
Nespustí se: kuchyňská deska deska na pracování

Pikantní je, že ti, kteří si zkrátka nevyčlení čas na přečtení blogu Skliku nebo o něm neví, se o změně nedozví dříve, než právě jejich kampaň spustí první nerelevantní zobrazení.

Sklik každopádně od 10. ledna 2018 udělal z klasické volné shody rozšířenou volnou shodu a udělal radost všem správcům PPC kampaní, kteří využívají při práci s kampaněmi Google AdWords Editor. Nově se Sklik z hlediska nastavení klíčových slov bude chovat prakticky identicky jako Google AdWords, a můžete si tak výrazně urychlit práci na obou typech kampaní současně, zejména při kopírování sestav a kampaní napříč systémy.

Pokud při práci s PPC kampaněmi používáte Google AdWords Editor, není změna modifikovanou volnou shodu nic obtížného a zabere pár minut úprav.

Export původní kampaně z Skliku

V Skliku přejděte v horní liště na kartu Nástroje a dále na Export kampaní

Z nabízeného výběru vyberte vaše kampaně ve vyhledávací síti, u nichž využíváte klasikou volnou shodu. Zejména se to týká aktivních kampaní, které můžete vybrat zvlášť. Poté exportujte vybrané kampaně a uložte na pevný disk vašeho PC

Úprava kampaně v AdWords Editoru

V rámci AdWords Editoru nyní musíte do svého účtu importovat kampaně z Skliku. Karta Účet -> Importovat > Ze souboru). Pokud budete využívat stejný účet jako ten, na kterém vedete AdWords kampaň, ještě před importem přejmenujte Sklik kampaně (např. doplněním slova Sklik), aby nedošlo ke sloučení názvů kampaní a dat do jedné AdWords kampaně. To určitě nechcete.

Poté klikněte na úrovni kampaní na vámi vybrané kampaně Skliku a přejděte na úroveň Klíčová slova. V AdWords Editoru vyberte nově nahrané kampaně a přejděte na záložku klíčová slova

Nyní máte před sebou tabulku se všemi klíčovými slovy vybraných kampaní. V rámci horního filtru vyfiltrujte klíčová slova ve volné shodě a hromadně je označte.

Poté využijte funkci Nahradit a do pole Najít text dejte mezeru. poté dejte do pole Nahradit čím mezeru a hned za ní znaménko +, tedy ( +)

Touto úpravou se vám přidá znaménko plus všude tam, kde byla původně mezera – využijete to tedy pro víceslovná slovní spojení. Nyní je třeba přidat znaménko + ještě před první slova. Opět vyberte klíčová slova, jichž se má úprava týkat a klikněte na funkci Nahradit. Zde v kartě Připojit za přidejte do pole Přidat znaménko +, ověřte, zda máte správně zvolenou možnost Před stávající text a zmáčkněte na tlačítko Připojit za.

Tím dojde k hromadné úpravě vámi vybraných klíčových slov a modifikátor volné shody bude úplně všude, kde je nově zapotřebí. Nyní zbývá upravenou kampaň vyexportovat z AdWords Editoru a naimportovat je zpět do Skliku.

V rámci levého menu označte kampaně, ve kterých jste upravovali volné shody, klikněte na ně pravým myšítkem a vyberte si možnost Exportovat vybrané kampaně a reklamní sestavy. Poté uložte csv soubor na váš disk.

Import zpět do Skliku

V Skliku je to snadné stejně jako export kampaní. Přejděte v horním menu do karty Nástroje -> Import kampaní. Nahrajte soubor s vámi upravenou kampaní a zvolte možnost Vytvořit či přepsat kampaně. V případě, že by jste zvolili aktualizační režim, došlo by pouze k přidání modifikovaných volných slov a původní (nyní Rozšířené) volné shody by zůstaly aktivní.

Pokud si s úpravou klíčových shod na modifikovanou volnou shodu nevíte rady, neváhejte nás kontaktovat.

Čtěte také:

Jak provést jednoduchou analýzu klíčových slov
Co je to analýza klíčových slov?
Jak provést SEO analýzu webu?
Jak založit Google AdWords účet?
Jak založit Sklik účet?
Vytvoření účtu Google Analytics