SEO – Proč optimalizovat stránky pro hlasové vyhledávání?

/////

Očekávanou změnou v SEO vyhledávání pro příští roky je bezpochyby hlasové vyhledávání. Kromě hlasového ovládání mobilních telefonů se rychle šíří také hlasoví asistenti jako Amazon Echo, Google Home nebo ovládání v operačních systémech automobilů. Tento typ vyhledávání je nejdůležitější pro firmy, které se nachází v blízkém okolí uživatele. Podle průzkumu BrightLocal hledají lidé místní firmy pomocí hlasu až v 58 % případů.

Statistiky Googlu uvádí, že v loňském roce 20 % veškerých mobilních vyhledávání proběhlo prostřednictvím hlasu. Do roku 2020 je očekáván růst až na 50 %. Podobné číslo však bylo změřeno i v roce 2016, a proto jsou vyhlídky velmi optimistické. Rostoucímu trendu ale nahrává fakt, že Google chystá podporu hlasového vyhledávání do mnoha dalších evropských jazyků včetně češtiny.

Vyhledávání pomocí hlasu zatím funguje zejména v angličtině. V češtině dostanete místo hlasové odpovědi klasické výsledky vyhledávání.

Proč je hlasové vyhledávání stále populárnější?

Je až 4x rychlejší než psaní na klávesnici. Podle průzkumu BackLinko řekne člověk za minutu běžně 110–150 slov, ale napíše jich pouze 38 – 40. Navíc na mobilních telefonech můžete pomocí hlasu vyhledávat i za chůze nebo při řízení auta.

I přesto, že se většina výše uvedených statistik týká USA, české firmy by se jimi měly zabývat již nyní. Trendy z amerického trhu k nám přicházejí o několik let později, a proto je možné se na ně připravit a využít toho, co se už osvědčilo jinde.

Jak optimalizovat (nejen) pro hlasové vyhledávaní?

Připravte své pobočky pro lokální vyhledávání

Jelikož uživatelé nejčastěji hledají firmy ve svém okolí, nabídněte jim pomocí Google My Business, Yelpu či TripAdvisoru co nejvíce informací. Vyplňte hlavně adresu, otevírací dobu, všechny nabízené služby, oficiální fotografie, odpovědi na recenze uživatelů apod. Na svém webu vytvořte speciální stránku pro každou pobočku, taktéž s co nejpodrobnějšími informacemi.

Obsah webu optimalizujte

Obsah webu je pro hlasové vyhledávání zásadní. Poskytujte tedy stručné, srozumitelné a objektivní odpovědi na ty otázky, na které se uživatelé ptají. Odpověď by měla být přirozená, jednoduchá, bez odborných výrazů a dlouhá přibližně 30 slov. Odpovědi na typické otázky můžete najít na speciální stránce Frequently Asked Questions (FAQ), z niž hlasoví asistenti čerpají nejčastěji. Další možností je slovníček pojmů, který slouží k vysvětlení odborných výrazů v souvislosti s produkty.

Strukturovaná data

Tato data poskytují informace a klasifikaci obsahu na stránce. Jedná se například o hodnocení, zprávy, tabulky, ceníky apod. Google díky těmto datům lépe rozumí obsahu a může poskytovat informace hlasovým asistentům.

Technické SEO

Pro hlasové vyhledávání, ale také obecně pro SEO je důležité optimalizovat rychlost webu. Rychlost načítání stránky se totiž stává jedním z hlavních faktorů pro ranking Googlu. Uživatelé očekávají, že se jim mobilní web načte do 3 sekund, jinak ztrácejí pozornost a web opouští. Hlasoví asistenti taktéž dávají přednost výsledku, který jsou schopni poskytnout nejrychleji. Užitečným nástrojem pro analýzu rychlosti je Page Speed Insights, který navrhne i možnosti optimalizace.

Optimalizace pro hlasové vyhledávání je pozitivním krokem. Můžete se připravit na budoucí trendy a získat náskok před konkurencí.

Čtěte také:

Jak na základní SEO úpravy webu na WordPressu? Zvládnete to hravě

SEO pro obrázky? Jak funguje optimalizace obrázků pro vyhledávače?

Jak nesrazit webové texty na kolena špatnou gramatikou