PPC v Google Ads se brzy změní. Přesná shoda se bude zobrazovat i na stejné slovní významy

/////

google ads logoGoogle a jeho reklamní systém Google Ads přichází s velkou změnou, která poměrně dost zásadně změní nastavování kampaní ve vyhledávací síti. Záměr je jasný, zjednodušit inzerentům nastavování kampaní a ulehčit práci při vytváření dlouhých seznamů klíčových slov. 

Co je nového? Přesná shoda v Google Ads dostane zásadní „vylepšení“, které bude více reflektovat skutečné potřeby vyhledávajících. Klíčové slovo v přesné shodě bude nově i svým významem odpovídat požadovanému dotazu. Doposud byla přesná shoda jasně daná. Vyhledávací dotaz, který spouští reklamu v přesné shodě, musí přesně odpovídat klíčovému slovu. Navíc se v přesné shodě zobrazí i blízké varianty klíčového slova, například množná čísla a drobné překlepy.

Google ale nově přidává další změnu toho, co považuje za blízkou variantu slova v přesné shodě. Nově bude blízká varianta i slovo, které má stejný význam jako klíčové slovo, jeho parafráze a implicitní slova. Nebude to tedy jeho o přesné shodě, jako doposud.

Rozhodující pro zobrazení reklamy bude nově to, aby význam dotazu a samotný a vyhledávací dotaz odpovídaly zadanému klíčovému slovu. Google bude využívat technologii strojového učení, která by měla slovník neustále rozšiřovat.

Uveďme si vše na konkrétním příkladu přímo od Googlu:

Klíčové slovo v přesné shodě: [yosemite camping] ( kempování v Yosemite ). Po aplikaci této změny bude toto slovo odpovídat vyhledávacím dotazům jako: „yosemite campground“ (yosemitské kempy) nebo „campsites in yosemite“ ( kempy v Yosemitském národním parku).

zmeny presne shody v google ads

Změny přesné shody v Google Ads

Pokud algoritmus v Google Ads zjistí, že se původní záměr vyhledávacího dotazu liší od zvoleného klíčového slova, reklamu přestane zobrazovat. V tomto případě by pak klíčové slovo v přesné shodě [yosemite camping] nezobrazovalo reklamu na dotaz hotels in yosemite (hotely v národním parku Yosemite). Důvod je prostý. Návštěvník vyhledávající kempy očekává zcela jiné výsledky vyhledávání než návštěvník, vyhledávající hotely.

Důvody ke změně

Důvodů je pochopitelně více. Víceméně jde o pokračování dlouhodobého trendu. Historicky musely vyhledávací dotazy přesně odpovídat přesné shodě, včetně diakritiky. Později se přidaly již zmíněné blízké varianty – s různou diakritikou, množná a jednotná čísla, překlepy. Tyto blízké varianty přidávaly inzerentům procenta v rámci konverzního poměru a CTR a snižovaly pracnost nastavování kampaní a Google poznal, že jde správnou cestou. Tato by měla opět nějaká procenta přidat.

Dle statistik Google Ads je až 15 % všech denních vyhledávacích dotazů zcela nových. Při tomto rozšiřování vnímání klíčového slova tak inzerenti získají větší možnost zobrazit reklamy více uživatelům. Měla by tak odpadnout alespoň část práce s přidáváním seznamů vylučujících klíčových slov.

Jak dopadly první testy?

Průzkumy společnosti Google prokázaly, že inzerenti využívající primárně slova s přesnou shodou získali průměrně až o 3 % více prokliknutí a konverzí. Nutno dodat, že většina z toho připadla vyhledávacím dotazům, které byly zcela nové.

Od října 2018 bude tato změna poprvé ostře spuštěna v anglickém jazyce. V následujících měsících by se měla rozšiřovat i pro další jazyky.

Co dělat po změně?

O finálním spuštění pro český jazyk vás samozřejmě na našem blogu budeme informovat.

Inzerentům určitě doporučujeme nesedět s rukama založenýma v klíně a po spuštění změny důrazně hlídat, na jaké vyhledávací dotazy se reklamy spouští. Testovací provoz Google určitě pohlídá, nicméně květnatá čeština umí mimořádně překvapit a jen stěží můžeme dopředu odhadnout, co přinese v tom našem malém českém PPC rybníčku.

Očekáváme však, že nové vnímání přesné shody může zajímavým způsobem rozšířit pohled na to, jak návštěvníci skutečně vyhledávají a rozšířit tak počet nových dotazů, které nám pomohou v optimalizací kampaní. Bude také zajímavé sledovat, jak sofistikovaně si s češtinou poradí automatizované systémy od Googlu.

Čtěte také:

08 /2018 – Neignorujte rozšíření reklam v Google Ads. Pomůžou vám

08/2018 – Sklik ukončil testování rozšířené volné shody klíčových slov. Pokus nevyšel dle představ

03/2018 – Optimalizace PPC kampaní – Proč a jak jí dělat?