Co aktuálně frčí

Čas k přečtení: 7 minut
Aktualizováno: 27.9.2021

Google trends

Určitě jste na to už narazili – shrnutí nejhledanějších frází na Google za uplynulý rok. Zjistíte díky němu nejvyhledávanější dotazy v jednotlivých zemích i v celém světě. 

Dozvíte se například, že za rok 2020 byly nejčastější dotazy na koronavirus či volby, dotazy, které začínají slovem „jak?“ (jak vyrobit nebo jak nosit roušku) a nejhledanějšími českými osobnostmi se stali ministři zdravotnictví.
Tato vyhledávání nejsou až tak nečekaná. Některé z těchto statistik ale umí překvapit či vykouzlit úsměv na rtech.

Google trends

Nejde však jen o zábavu a pár zajímavých faktů. Přehledy za celý rok můžou být zajímavé, ale jsou přeci jen dost obecné. Google Trends má však i jiná, více praktická data. Můžete sledovat denní trendy, díky kterým budete vždy vědět, co se ve světě děje. Tyto informace můžete také využít a svést se s vlnou popularity.

Google Trends denní trendy

Pomocí dalšího z užitečných nástrojů zjistíte trendovost jednotlivých klíčových slov a dozvíte se například, kdy je vhodná doba na promování nějakého produktu. Nástroj vám také ukáže zájem ve vyhledávání o toto slovo podle jednotlivých oblastí ČR, související dotazy a témata.

Související témata a související dotazy slouží jako dobrá inspirace k dalšímu hledání, případně jako podklad pro podrobnější analýzu klíčových slov.

Trendovost slova marketing

Trendy Google

Další užitečná funkce je možnost porovnávání jednotlivých vyhledávacích dotazů. V našem případě jde o dotazy „marketing“, „digitální marketing“, „online marketing“, „tvorba www stránek“ a téma „tvorba webových stránek“.

Porovnání vyhledávacích dotazů

Porovnat můžeme taky zájem o jedno klíčové slovo v různých časových obdobích. Zkusili jsme se tedy podívat, jak české uživatele Google zajímalo téma „marketing“ v jednotlivých letech 2021, 2020, 2019, 2018 a 2017.

Ve výsledcích vidíme trendovost – v létě a o Vánocích není o marketing příliš zájem. Dalším ze zajímavých zjištění je znatelný propad zájmu o marketing od roku 2017.

 

S Google Trends jde však dělat ještě daleko více. Nejlepší je si vše proklikat, prozkoumat a zkusit si vytáhnout nějaká zajímavá data.

Jste úplní nováčci a v Google trendech se příliš neorientujete? I na vás strejda Google myslel a připravil si sérii lekcí, které vás provedou základy používání Trends.
Pokud chcete používat výstupy z Trends, pak je pro vás tato příručka, ve které se dozvíte vše potřebné k použití loga Google pro vaše infografiky.

Nevíte si rady, jak pracovat s trendy a klíčovými slovy? Můžete nechat celý marketing na nás. Domluvte si konzultaci zdarma.

Jak nesrazit webové texty na kolena špatnou gramatikou – 3. díl

Pozor na texty

Časté chyby v textech

Výjimka

Na tuto chybu narážíme poměrně často. Správným tvarem je pouze výjimka. V případě příbuzných slov to bude výjimečný a výjimečně.

Podstatné jméno výjimka bylo odvozeno ze slovesa vyjímat a při jeho přeměně došlo ke změně délek u písmen i/y.

  • Dnes uděláme výjimku, ale zítra už ti to neprojde.
  • Test odevzdejte nejpozději na konci hodiny, bez výjimky.
  • Připadám si jako výjimečný student.

 

Sbírka

Další častá chyba, které se dá také snadno předejít. Vystačíme si s pravidly pro psaní předpon. Správný tvar je s předponou S, tedy sbírka.

S píšeme ve všech případech, kdy se jedná o pohyb dohromady, na jedno místo. Stejně tak bude S ve slovech sbalit, smotat, shrabat, slepit…

Z vyjadřuje změnu stavu, či změnu vlastnosti. Zhubnout, zbohatnout, zocelit, zkrátit…
Dále se předpona Z používá v případě, kdy z nedokonavého slovesa tvoříme sloveso dokonavé.

 

Balicí vs. balící

V tomto případě jsou správné obě varianty, ale každá z nich má jiný význam.

Balicí papír se používá pro balení dárků. Přídavné jméno v tomto tvaru je přídavným jménem účelovým. Blíže určuje podstatné jméno, kterému tak dává určitou funkci.
Tatínek, balící dárečky, se díval na televizi. Tato varianta je přídavným jménem dějovým. Vyjadřuje právě probíhající děj.

Stejně to bude i u přídavných jmen žehlicí, kropicí…
Pokud se vám přeci jen zdá balicí jako divné slovo a nejde vám přes pusu, tak zvolte jiné vhodné synonymum. Nabízí se například slovo dárkový.

 

Loni vs. vloni

U loňského roku se nemusíte bát, nejde udělat chybu. Příslovce Loni a Vloni jsou si rovny před pravopisem i významově. Použít můžete také vloni a v loni. Použijte to, co vám do textu nejlépe pasuje a co tam cítíte nejlépe.

 

Zapřisáhlý nebo zapřísáhlý?

Jestlipak poznáte, co je správná varianta? Krátké nebo dlouhé i? Jednou z možností je použít synonymum a vyhnout se odpovědi úplně. Ve slovech neoblomný či zatvrzelý tento problém řešit nemusíte.

Dobrá, nebudeme vás dlouho napínat, správnou variantou je pouze a jen zapřisáhlý, tedy tvar s krátkým i.

  • Je zapřisáhlým nevoličem.
  • Sice jsem zapřisáhlý nekuřák, ale když si dám pár piv…

 

Holt nebo hold?

Vzdáváme hold každému, kdo cítí jazykové nuance přirozeně. My ostatní se to holt musíme naučit.

Zjednodušeně: Hold = pocta, Holt = prostě, zkrátka.

 

Snad vám těchto pár tipů poslouží a vaše texty budou ještě lepší.
Pokud se na tvorbu textů ani tak necítíte, tak je můžete nechat na nás. V rámci obsahového marketingu děláme i copywriting a obsahový marketing.

Jak nesrazit webové texty na kolena špatnou gramatikou – 2. díl

Odhalte nejčastější chyby, které děláte v textu. Poradíme vám, jak se za své texty nestydět

„Obsah je král“, prohlásil v roce 1996 Bill Gates a tato pravda stále platí. Správný text ale musí splňovat několik základních požadavků, aby vám pomohl splnit cíle, které od něj očekáváte.

Musí být čtivý, musí čtenáři přinášet nějakou hodnotu, být dobře strukturovaný a hlavně bezchybný (pokud chybu nechcete udělat záměrně).

Častokrát potřebujete promovat nějakou slevu. Dejte o ní vědět světu bez chyby. Dnes se zaměříme na čísla.

60%, 60 %, 60-ti %

Která varianta je správná? Bude to buď 60% nebo 60 %. Rozhodně to nebudou žádné patvary typu 60-ti %-ní.

Podstatná je mezera, která mění význam celého sdělení. Tvar 60% přečteme jako šedesátiprocentní, kdežto tvar 60 % znamená šedesát procent. Jednoduchá pomůcka: když je tvar dohromady, čteme jej dohromady.

  • 12% sleva (dvanáctiprocentní), 5km (pětikilometrový), 20kg (dvacetikilogramový)
  • 12 % sleva (dvanáct procent), 5 km (pět kilometrů), 20 kg (dvacet kilogramů)

Netýká se to jen procent. Je jedno, jaká jednotka nebo značka bude následovat za číslovkou. Pojďme se se proto společně zaměřit na číslovky. Stačí chvilka čtení a příště už chybu neuděláte.

Číslovky / číslice

Číslovky dělíme na 5 základních druhů. Základní, řadové, druhové, násobné a podílné. Dále se pak dělí na 2 skupiny – určité, které vyjadřují přesný počet a neurčité, které nelze vyjádřit číslicemi. Také nesmíme zapomínat na to, že číslovky jsou ohebný slovní druh a mění svůj tvar skloňováním. V případě složeného výrazu skloňujeme všechny jeho části, jak si uvedeme na příkladech níže.

Číslovky můžete zapsat slovem nebo číslicí. Ve většině případů budete používat snadnější zápis číslicí pro lepší čitelnost a výraznější upoutání pozornosti čtenáře.

Základní číslovky

Na otázku „kolik?“ odpovídáte základní číslovkou. Kolik vajec mám koupit? Kolik minut vařit polévku? Základní číslovky také označují pojmenování čísla a mohou se vyskytovat i jako zlomky – polovina, osmina, třetina.

  • Určité – pět, sto, tisíc.
  • Neurčité – mnoho, málo, několik.

Pokud budete psát základní číslovky číslicí, tak za ní nepíšeme tečku.

  • Najdete to na straně 10
  • Sejdeme se přesně v 19 hodin

Řadové číslovky

Odpovídají na otázku „kolikátý?“ Vyjadřují pořadí.

  • Určité – druhý, padesátý, stý.
  • Neurčité – několikátý.

V případě zápisu číslicí je třeba vždy napsat tvar s tečkou. A jednou provždy zapomenout na tvary, které známe z amatérských blogů (5-té místo, 12-tá hodina, 8-má třída).

  • Najdeme to na 10. straně (ne 10-té).
  • Sejdeme se po 19. hodině (ne 19-té).
  • Je žákem 5. třídy.

Druhové číslovky

Na druhové číslovky se ptáme otázkou „kolikerý, kolikero?“ a vyjadřují počet druhů.

  • Určité – dvoje, patery, trojí.
  • Neurčité – několikerý.

Násobné číslovky

Ptáme-li se otázkou „kolikrát? kolikanásobně?„, tak jde o číslovky násobné.

  • Určité – dvakrát, desetkrát, stokrát.
  • Neurčité – několikrát, několikanásobná.

Podílné číslovky

Po kolika?“ je otázka, na kterou se ptáme u podílných číslovek. Ptáme se na ně, když chceme vědět, po kolika se vyskytují věci nebo osoby ve skupinách.

  • Určité – po jednom, po dvou, po padesáti.
  • Neurčité – po několika.

Kde dát tečku, kde mezeru

Pro pořádek si to projedeme ještě jednou.

Tečku nepíšeme za:

  • Datem napsaným ve formě zlomku.
  • Letopočtem.

Tečku píšeme za řadovou číslovkou.

Při skloňování číslic se nepíše žádná koncovka. Takže žádné 5ti, 5-ti, 7-mi a jiné podobné nešvary. Stačí psát čistě a jednoduše a tomuto zabijáku akcí a výprodejů se vyhnete. Pár příkladů správného zápisu:

  • Akce začala před 17 minutami (sedmnácti minutami)
  • Odměníme vás 40% slevou (čtyřicetiprocentní slevou)

U procent je důležitá mezera, která mění celý význam. 12% (dvanáctiprocentní) a 12 % (dvanáct procent).

Spojení číslice s přídavným jménem

Jak na to, když chceme vyjádřit spojení číslice a přídavného jména, nebo příslovce? Zapsat to dohromady.

  • 12krát (dvanáctkrát)
  • 5letý (pětiletý)
  • 20měsíční (dvacetiměsíční)
  • 4násobný (čtyřnásobný)

Zápis peněžního obnosu

U akcí častokrát uvádíme, kolik zákazník ušetří. Jak provést tento zápis správně. Variant je více a čtou se stejně.

  • 120 Kč
  • 120,-
  • 120,- Kč (špatně, vyberte si jedno, nebo druhé)

Výjimky

Jako spousta jiných pravidel, i výše uvedená mají nějaké výjimky. Mezera mezi číslicí a jednotkou či značkou se nepíše v několika případech. Jedná se o označení úhlových stupňů a stop a palců.

  • 60° (60 stupňů i 60stupňový)
  • 42°49’20“ severní šířky a 8°27’14″východní délky (celé bez mezer)

 

Se zápisem číselných hodnot si snad již hravě poradíte. Podívejte se také na náš 1. díl článku o nejčastějších chybách v textech na webu.

Chcete zkontrolovat texty na vašem webu nebo e-shopu?

Chci poradit s texty

Copywriting – kvalitní a efektivní rešerše v 6 krocích

Každému kvalitně zpracovanému textu předchází získávání relevantních informací. Rešerši provádějte nejen tehdy, když máte psát o neznámém tématu, ale i v případě, že je vám téma vlastní a víte o něm vše. Nebo si to alespoň myslíte.

Rešerše vs. reálné psaní

Když máte zrovna „den blbec“ nebo se vám jednoduše nechce psát, dobrá rešerše vás často dokáže nakopnout a inspirovat. Mnohdy vás hledání nových informací unese natolik, že vám zabere více času než samotné psaní. Abyste předešli nekonečnému dohledávání informací, je dobré si předem určit, kolik času chcete shánění podkladů věnovat. Při psaní krátkých PR článků častokrát stačí znát téma pouze povrchově. Pokud však píšete texty na weby nebo tvoříte blog, je nutné si téma důkladně prostudovat a vžít se do cílové skupiny.

Klienti + zákazníci = zásobárna informací

Nejlepší a nejrelevantnější informace získáte od samotného klienta, případně od jeho zákazníků. Ti vědí nejlépe, jak služba nebo produkt funguje, v čem je výjimečný, případně co by se na něm dalo zlepšit. Nejdůležitější je ptát se na ty správné otázky:

  • Jaký problém zákazník řeší, než si produkt či službu koupí?
  • Co mu produkt či služba přinese?
  • Proč nedá přednost konkurenci?
  • Co mu na produktu či službě vyhovuje a co mu naopak vadí?

Jednoduchý dotazník vás ušetří toho, abyste vařili z vody. U dlouhodobých klientů ho berte jako samozřejmost a nezbytnost. Jako dobrý zdroj informací poslouží také zákaznické recenze, a to jak pozitivní, tak negativní. Malé negativum neuškodí, právě naopak, dodá produktu na důvěryhodnosti.

Ověřené a důvěryhodné zdroje

Na Googlu a Wikipedii umí vyhledávat téměř každý, dejte si však pozor, aby informace byly ověřené a fakticky podložené. Zkuste využít také volně přístupný vyhledávač Google Scholar, který indexuje texty a metadata z odborné literatury, studií či výzkumů. Osvědčené informace naleznete také v diplomových a disertačních pracích.

Diskuze a fóra

Mnoho témat na internetu již někdo probíral a diskutoval na různých portálech či fórech. Využijte toho a čtete tyto komunitní portály a vysbírejte podstatné informace. Tímto způsobem snadno odhalíte, co lidé v souvislosti s daným tématem probírají a co je trápí. Mnoho napoví také nejčastěji kladené dotazy (FAQ) na webu klienta či jeho konkurence.

Rozšíření obzorů díky videím

Ne vždy máte možnost si reálně osahat téma, o kterém píšete, a proto nespoléhejte pouze na textový obsah. Spoustu užitečných informací můžete získat z různých videí, díky kterým si o daném téma uděláte mnohem jasnější představu. Na YouTube najdete opravdu všechno možné i nemožné. Během chvilky můžete zjistit, jak se montují plastová okna nebo jak se vyrábí nanovlákna.

Kolegové a známí

Klíčové informace, po kterých se pídíme, máme často přímo u nosu. Ptejte se svých známých a kolegů, jestli s daným tématem mají zkušenosti. Často vás překvapí, co mají vaši blízcí za koníčky a zájmy. Z první ruky jsou informace vždy nejužitečnější.

Důvěřuj, ale prověřuj

Ne všechno, co je na internetu psáno, je i dáno. To, že je v pěti různých článcích napsaná stejná informace z ní ještě nedělá ověřený fakt. Základem je proto myslet kriticky.

Při ověřování informací si položte několik základních otázek:

  • Můžu si být 100% jistý/á, že je to pravda?
  • Čím to prokážu nebo podložím?
  • Jak moc spolehlivý je daný zdroj?
  • Jak těží z informace její šiřitel?
  • Existuje i druhá strana mince?

Čtěte také:

Jak nesrazit webové texty na kolena špatnou grafikou

Jak na jednoduchou SEO analýzu webu?

Tipy pro začátečníky, jak zviditelnit firmu na Instagramu

Instagram je vizuální sociální síť, kde je možné sdílet fotografie a krátká videa. V roce 2018 byl v Česku zaznamenán masivní nárůst v používání této platformy. V průzkumu popularity sociálních sítí, provedeného AMI Digital Index, se Instagram umístil na třetím místě za Facebookem a YouTube. V 6 jednoduchých bodech vysvětlíme, co potřebujete znát k úspěšnému vstupu na Instagram.

Založte si firemní profil

Jako firma můžete na Instagramu oslovit přes 1 500 000 lidí. Pokud chcete svou společnost propagovat, firemní účet je nezbytností. Díky němu získáte statistiky o vašich fanoušcích. Máte šanci zjistit, kdo jsou a co chtějí. Když pochopíte zájmy svého publika, je jednodušší přizpůsobit mu obsah na míru.

Založení firemního účtu je jednoduché, rychlé a zdarma. Stáčí si stáhnout aplikaci a nechat se vést krok po kroku. Aktuální návod najdete na stránkách Instagramu. Nejprve si zvolíte přihlašovací údaje a uživatelské jméno, podle kterého se bude jmenovat také váš profil a je možné ho kdykoliv změnit. Proklikáte se až k tlačítku „vytvořit účet“ a prázdný profil je na světě. Nyní jej musíte vyplnit.

Pokud již máte osobní účet, přepněte ho v nastavení na firemní. Následně budete vyzváni k vytvoření firemní stránky na Facebooku, kterou propojíte se svým Instagram účtem. Pokud ještě žádnou nemáte, Instagram vytvoří stránku za vás. Nemusíte se bát, že by vzniklá stránka zobrazovala obsah, který nemáte pod kontrolou, jelikož Instagram spadá pod Facebook, který má zájem synchronizovat informace o vašich účtech.

Z toho plynou dva benefity:

  1. Jeden příspěvek můžete sdílet na dvou místech
  2. Při správě reklam budete pro oba účty využívat jednotný nástroj Facebook Business Manager

Nastavte svůj profil poutavě

Nestačí vyplnit pouze uživatelské jméno a fotografii. Důležité jsou i další informace o vaší firmě. Přečtěte si patero základních údajů, které by měl obsahovat správně vyplněný profil.

  1. Jako uživatelské jméno je dobré používat název vaší firmy nebo značky, aby si vás lidé lépe zapamatovali. Případně použijte slovo, které přímo souvisí s vašim podnikáním, například „katkaphotography“.
  2. Pod uživatelské jméno vyplňte popisek, kdo jste a co děláte. Cílem tohoto popisku je zaujmout a heslovitě představit vaši tvorbu. Pro větší atraktivnost můžete použít také emoji obrázky.
  3. V krátkém bio popisku nezapomeňte lidi vyzvat k akci. Tento popisek je jediné místo, kam lze vkládat funkční odkazy na váš web nebo e-shop.
  4. Vytvořte vlastní #Hashtag neboli klíčové slovo, které přidejte jak do bio popisku, tak ke každému příspěvku. Čím více fanoušků ho bude používat, tím budou vaše příspěvky viditelnější.
  5. Vytvářejte promo příběhy, které se archivují v záložkách pod bio popiskem a návštěvníci vaší stránky je mají okamžitě na očích. V těchto krátkých foto prezentacích můžete efektivně ukázat, o čem je vaše podnikání.

Vytvořte si obsahový plán

Příspěvek na Instagram je možné přidávat ve formě fotografie nebo krátkého videa doplněného o popisek. Promyslete si dopředu, jak a kdy chcete příspěvky zveřejňovat. Vizuální styl i tón komunikace by měl být jednotný a relevantní k vašemu podnikání. To znamená, pokud prodáváte například motorky, nesdílejte na svém profilu fotky koťátek.

Rozlišujte Profil vs. Stories

Fotky na profilu jsou odrazem vašeho podnikání. Není tedy vhodné, abyste jen tak vyfotili produkt na mobil a ve špatné kvalitě jej přidali na profil. Lidé chtějí sledovat hezké věci.

Ke sdílení zákulisního dění slouží instagramová funkce Příběhy neboli Stories. Ty mají za cíl přiblížit vyumělkovaný „insta svět“ běžnému životu. Profil ukazuje výsledek toho, co děláte, Stories pak, jak to děláte.

Požívejte #Hashtagy

Hashtagy jsou klíčová slova označená symbolem #. Přidávají se ke každému příspěvku a přiřazují téma vašemu obsahu. Zamyslete se nad svým podnikáním a definujte, čeho se týká. Prohlédněte si příspěvky od lidí s podobným zaměřením a hashtagy si zapište. Vyhněte se nicneříkajícím klíčovým slovům jako #fun #beauty apod. Pomoci vám může také našeptávač hashtagů. Pod jednu fotku je možné napsat maximálně 30 hashtagů.

Testujte, kdy je nejvhodnější zveřejňovat obsah

Odpověď na otázku, kdy je nejlepší doba na zveřejňování příspěvků, zná jen hrstka vývojářů. Instagram se řídí algoritmem, který se každou chvíli mění. Existují však vyzkoušené postupy.

Přidávejte jeden příspěvek denně nebo obden. První dva týdny jednu fotku každé ráno. Pak změňte čas na 13. – 15. hodinu a po dalších 14 dní zveřejňujte příspěvky v 9 hodin večer. Vytvoříte si tak statistiku, kdy jsou vaši fanoušci nejaktivnější.

Čtěte také:

Instagram nově přidá reklamy do karty Prozkoumat

Facebook nově umožňuje cílení příspěvků na Top fanoušky

Jak vytvořit Facebook Business Manager

Co jsou to vyhledávací operátory a jak je na Googlu používat?

Internetový vyhledávač Google je jasným lídrem mezi vyhledávači na světě. Nabízí vyhledávání ve všech významných jazycích, pro které má smysl vést upravená vyhledávání. Přestože jej denně používají miliony lidí, mnoho z nich o pokročilých funkcích vyhledávání doposud neslyšelo. Při vyhledávání není nutné spokojit se pouze s jedním řádkem pro zadávání klíčových slov.

Kritéria vyhledávání stránek

Jedna z možností, jak upřesnit své vyhledávání je, že po prvním vyhledání kliknete na tlačítko nastavení a v nabídce zvolíte příkaz Rozšířené vyhledávání. Zobrazí se podrobný formulář, ve kterém můžete upřesnit parametry hledání (např. které slova budou či nebudou do hledání zahrnuta). Pro potvrzení stačí kliknout na modré tlačítko v dolní části.

Vyhledávací operátory

Další možností rozšířeného vyhledávání je použití tzv. vyhledávacích operátorů, jejichž použití je rychlejší, jelikož se píší přímo do vyhledávacího pole. Jedná se o znaky se speciálním významem pro fulltextové vyhledávače. Operátory jsou buď matematická znaménka nebo specifická slova, která Googlu řeknou, jakým způsobem má daný výraz vyhledávat.

Základní operátory

Mezi základní operátory patří znaménka plus (+), mínus (-), uvozovky („“) a hvězdička (*). Pomocí plus se zúží okruh prohledávaných stránek pouze na ty, které obsahují určité slovo napsané za tímto znakem. Mínus naopak z vyhledávání vyloučí všechny stránky, na kterých se nachází vámi zadaný výraz. Pokud vyhledávaný výraz napíšete do uvozovek, bude Google hledat pouze takové stránky, na kterých se text nachází přesně v té podobě, jak jste jej zapsali do uvozovek.

Příklady:

+ (znaménko plus před slovem) – (např. jazyková škola Ostrava +angličtina) takto označené slovo se musí ve vyhledaných výsledcích vyskytovat.

– (znaménko minus před slovem) – (např. jazykové kurzy Ostrava -němčina) takto označené slovo se nesmí ve vyhledaných výsledcích vyskytovat.

„…“ – (např. „jazyková škola Ostrava“) slovo v uvozovkách se musí ve vyhledávání nacházet ve stejném tvaru.

* – (např. „jazyková škola * Ostrava“) hvězdička ve frázi zastupuje několik libovolných slov.

Pokročilé operátory

Pro cílené vyhledávání pouze v rámci konkrétního webu slouží operátor site. Používáme ho ve formátu klíčové slovo site:web.cz. Za slovo web se dosadí adresa stránky, na níž chcete vyhledávat. Pokud potřebujete vyhledat dokumenty určené pro tisk nebo k dalšímu zpracování (dokumenty MS Word či PDF), použijte operátor filetype ve tvaru klíčové slovo filetype:přípona. Praktický je také operátor pro vyhledávání podobných webů (related).

Příklady:

site:doména – (např. Marketing site:webdevel.cz) Google bude vyhledávat zadaná slova pouze na stránkách odpovídajících zadané doméně.

filetype:přípona – (např. Pes filetype:PDF) Google vyhledá pouze soubory zadaného typu, které v názvu či obsahu mají vyhledávaný výraz.

related:adresa – (např. related:www.webdevel.cz) vyhledají se stránky podobné zadaným stránkám.

Booleovské operátory

Takto se nazývají slova AND a OR. Operátor AND znamená „a zároveň“. Pokud napíšete do vyhledávače slovo Marketing AND Ostrava, Google bude vyhledávat stránky, na kterých se vyskytuje slovo Marketing A ZÁROVEŇ slovo Ostrava. Operátor OR znamená „nebo“. Po zadání klíčového slova Marketing OR Ostrava Google vyhledá stránky, na kterých se vyskytuje slovo Marketing NEBO Ostrava.

Vyhledávací operátory jsou důležité pro každého, kdo chce aktivně působit na internetu. Pokročilá znalost může výrazně zkrátit cestu k vytoužené odpovědi. Začněte operátory používat a vyhledávejte efektivně.

Čtěte také

Firefox bude blokovat cookies třetích stran

Sklik – Jak díky kopírování rychleji vytvářet a upravovat kampaně

Jak vytvořit produktový katalog na Facebooku

Jak spravovat Facebook účet pro reklamu v Business Manageru

Chcete mít kompletní přehled nad svými kampaněmi na Facebooku? V tom případě budete potřebovat správce reklam, který vám poskytne detailní statistiky a otevře vám nové možnosti různorodého zacílení reklam.

V předchozím díle jsme si popsali, jak vytvořit Facebook Business Manager, který je nezbytný pro podrobnou správu vašich stránek. Dnes se dozvíte, jak pod Business Manager přiřadit správce reklam.

 

Výhody správce reklam

Pokud již máte zkušenost s placenou propagací na Facebooku, asi vás napadne, proč mít správce reklam? Odpovědí je hned několik.

  1. Komplexní přehled o spuštěných kampaních
  2. Detailní statistiky za libovolné období
  3. Měření efektivity a výkonnosti kampaní
  4. Různé strategie zacílení kampaní
  5. Retargeting (musí být nasazen Facebook Pixel)

 

Vytvoření správce reklam

Přihlaste se na Facebook a přejdete do svého Business Manageru. Na úvodní straně byste měli vidět „přidat účet pro reklamu“.

business-manager-8

Zde si můžete vybrat ze 3 možností:

  1. Přidat účet pro reklamu který vlastníte (přesunete účet pro reklamu, který vlastníte, do svého účtu v Business Manageru.)
  2. Přidat účet pro reklamu někoho jiného (požádáte o oprávnění přidat účet pro reklamu, který nevlastníte, do vašeho účtu v Business Manageru.)
  3. Vytvořit nový účet pro reklamu (pokud vaše firma nemá účet pro reklamu, můžete ho vytvořit.)

Dalším způsobem je vytvořit správce reklam z nastavení firmy.

Zde klikněte v levém sloupci na účty pro reklamu a zvolte přidat. Opět máte na výběr ze tří možností. Pokud reklamní účet nemáte, klikněte na Vytvořit účet pro reklamu. Zde zadáte název svého účtu, časové pásmo, měnu, další údaje a to je vše.

facebook-business-manager-10

Jakmile si účet vytvoříte, uvidíte jej v přehledech na hlavní stránce vašeho Business Manageru. Zde vidíte také výdaje na kampaně za zvolené období a počet aktivních kampaní.

facebook-business-manager-11

Pamatujte:

  1. Pod jedním účtem pro reklamu, můžete spouštět kampaně za všechny stránky ke kterým máte přístup. Pokud máte dvě a více stránek, můžete všechny reklamy spouštět pod jedním účtem pro reklamu.
  2. Pokud vlastníte více stránek a chcete mít své výdaje pod větší kontrolou, můžete si vytvořit více účtu pro reklamu.
  3. Pokud nebudete účet pro reklamu využívat, bude po šedesáti dnech automaticky deaktivován.

Funkci samotného účtu pro reklamu a jeho správu si popíšeme někdy příště.

Pokud potřebujete poradit s nastavením business manageru, neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím formuláře nebo telefonicky 603 166 726.

Čtěte také

Jak vytvořit produktový katalog na Facebooku

K čemu slouží Facebook Pixel a jak jej vytvořit v Business Manageru?

Jak vytvořit Facebook Business Manager

Jak nesrazit webové texty na kolena špatnou gramatikou – 1. díl


Milujeme češtinu. Náš rodný jazyk patří mezi nejnáročnější světové jazyky vůbec. Učitelé se nám češtinu snaží dostat do hlav od dětství až do dokončení školní docházky. Mnohdy to není jednoduché a některá specifika češtiny potrápí třeba právě vás.

Pojďme se v prvním díle našeho copy seriálu podívat na velmi časté hrubice, se kterými se běžně setkáváme v textech. Mnohdy je dostáváme přímo od našich zákazníků, kterým připravujeme nové webové stránky nebo e-shop.

Vemte sebou na dovolenou i zeťe s rodinou. Do naší chalupy se vejdou všichni. Tchýně i pes. Máme pro Vás typ na viný sklep, ve kterém vzdáte holt všem pěstitelům dobrého vína a ochutnáte regionální dobroty.

Zdá se vám tato věta OK? Neměla by. Určitě nejste zaslepeni představou večera u demižonu s vaší rodinkou. Tady šel pravopis zcela stranou.  🙂

Tchyně s krátkým vám neublíží

Při psaní slova tchyně se vůbec nemusíte bát, že vyskočí zpoza (mimochodem žádné spoza – S zde nepatří!) dveří. Pro mnohé z vás to bude velké překvapení, ale jediný správný styl zápisu je tchyně. Za každé dlouhé ý ve slově tchyně si tedy příště dejte jednu za uši.

Slovíčko zpoza je víceslabičná předložka. Nepište také mezeru mezi z a poza. Jediná správná varianta je zpoza. Pozor také na slovíčko zeťě, správně je zetě

Kam s N ve slovech?

V jednom slově jedno n, v druhém zase dvě. Kdo si to má zapamatovat. Kde je nějaký řád?  Enka jsou zákeřná a mnohdy umí změnit význam slova (ranní káva vs. raná jablka). Jejich použití si zkrátka musíte zapamatovat a na použití ve slově zapomněl zkrátka nesmíte zapomenout. Chcete-li si pochutnat na pár kuličkách vinných hroznů, zahledět na keře vinné révy, spojte to i s návštěvou vinného sklepa. Možná pak zapomenete úplně na všechno. Včetně jednoho nebo dvou n.

Kam s velkým a malým V

Psaní velkých písmen při oslovení není jednoduché, jak se zdá. Použití volíme dle toho, jaký vztah máme k oslovovanému. Velké písmeno zde slouží k vyjádření úcty a formálnosti. Vesměs se jedná o úřední, formální a oficiální korespondenci. V rámci formální komunikace se používá pro vykání i tykání. Je vhodné pro formální dopisy jednotlivcům i skupinám, v dopisech váženým a výrazně starším osobám, v úředních dopisech a v přáních.

Malé písmeno používejte tehdy, když osobu znáte a nechcete, aby váš text působil příliš formálně.

Jak tuto poučku aplikovat při psaní promo textů, návodů, produktových popisků a článků na webu nebo blogu?

Nastavte si jasné pravidlo. Například, pokud oslovujete hromadně a neadresně, využívejte malé písmeno. Pokud píšete adresně a konkrétní osobě, zvolte velká písmena.

Velká písmena dávají čtenáři textu jasně najevo, že cílíte přímo k jeho osobě a jde o formální sdělení informací. S malým písmenem dáváte najevo méně formální a přátelské vyznění textu.

POZOR: Dejte si pozor, jestli používáte při oslovení v rámci jednoho dopisu, e-mailu nebo textu stejnou podobu velkých a malých písmen.

Holdujeme, neholtujeme

Zde se není třeba dlouze rozepisovat. Ukážeme si to na modelové větě:

Vaše děti holdují (oddávat se, věnovat se) mlsání sladkostí. Já holduji večernímu studiu při pití sklenky červeného. Stejně tak můžete vzdát hold (poctu) vašemu zaměstnavateli za jeho příkladnou péči nebo si stěžovat. To už je, holt (zkrátka, prostě), fakt.

Na co si také dát pozor?

Vemte – se používá jen v obecném jazyce pro rozkazovací způsob druhé osoby množného čísla. Nahraďte jej slovem vezměte. 

Typ vs. tip – Máme pro vás skvělý tip (doporučení, rada). Vyberte si nejčastější typy (druh, varianta) nesprávně psaných slovíček a připravte si tahák. Nic tím nezkazíte.

Jak tedy věta v úvodu má vypadat?

Vezměte s sebou na dovolenou i zetě s rodinou. Do naší chalupy se vejdou všichni. Tchyně i pes. Máme pro vás tip na vinný sklep, ve kterém vzdáte hold všem pěstitelům dobrého vína a ochutnáte regionální dobroty.

Zaměřte se na často opakované pravopisné chyby a připravte si pomůcku, která vám pomůže v rychlé orientaci. Nebojte se sdělit vašemu kolegovi, že v rámci komunikace se zákazníky dělá opakovaně některé z uvedených chyb. Podívejte se zpětně na vaše texty a články na webu a vyhledejte často opakované chyby.

Za chyby se stydět nemusíte, ale můžete se jim úspěšně vyhnout. Zlepšete své vystupování před zákazníky.

Chcete zkontrolovat texty na vašem webu nebo e-shopu?

Chci poradit s texty

Čtěte také:

SEO pro obrázky? Jak funguje optimalizace obrázků pro vyhledávače? – 07/2018

Co mají obsahovat podklady pro výrobu webové prezentace nebo internetového obchodu – 08/2017

 

Dvoufázové ověření Facebook účtu

Dvoufázové ověření má za úkol chránit váš Facebook účet. Zjednodušeně, pokud by se někdo dopátral vašeho přihlašovacího e-mailu a hesla k Facebooku, zřejmě nic by mu v tom nezabránilo a mohl by „nadělat paseku“ a zcela se zmocnit vašeho účtu. A to přece nechcete.

Pokud máte svůj osobní profil propojený s firemní Facebook stránkou, Business managerem a podobně, mohly by být následky ještě mnohonásobně horší.  V případě, že si aktivujete jednu z možností dvoufázového ověření, můžete se nechtěným problémům vyvarovat a ušetřit si tak čas, nervy a peníze.

Jaké možnosti dvoufázového ověření Facebook účtu jsou nabízeny

  • SMS kód,
  • bezpečnostní kód z generátoru kódů,
  • bezpečnostní klíč na kompatibilním zařízení,
  • bezpečnostní kódy z aplikací od jiného dodavatele,
  • schválení pokusu o přihlášení na zařízení, které už Facebook rozpoznává,
  • použití jednoho z vytištěných obnovovacích kódů.

 

Nás bude zajímat ověření pomocí SMS kódu. Vždy, když se někdo pokusí přihlásit na váš Facebook účet z počítače nebo mobilního zařízení, které Facebook nerozezná, obdržíte SMS zprávu se zvláštním šestimístným SMS kódem.

Poznámka: Za tyto SMS zprávy si Facebook neúčtuje poplatky. Na odesílání a příjem zpráv se ovšem vztahují standardní tarify vašeho operátora.

A nyní můžeme plynule přejít k jednoduchému nastavení této důležité funkce.

 

 

 

 

 

Přihlaste se do svého osobního Facebook účtu. Zadejte svůj e-mail nebo telefonní číslo a heslo, jak jste zvyklí. Pozor! Heslo vytvořte ideálně tak, aby obsahovalo velká písmena, číslice i zvláštní znaky, ideálně tyto znaky kombinujte. Minimální délka hesla je šest znaků, ale klidně použijte i delší. Heslo nepoužívejte nikde jinde na internetu a nikomu jej neposkytujte. Pokud budete mít sebemenší pochybnosti o bezpečnosti, heslo si změňte!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po přihlášení si v horním menu rozklikněte nabídku (šipka).

 

 

 

 

Zobrazí se nabídka a jako předposlední položka Nastavení

 

 

 

 

 

 

 

V nastavení kliknete v levém menu na Zabezpečení a přihlášení

 

 

 

 

Nyní u položky Použít dvoufázové ověření stačí kliknout na Upravit

 

 

 

 

 

 

 

Vyskočí pop-up okno kliknete na Povolit. Možná po vás bude Facebook chtít heslo k FB účtu, mějte jej raději po ruce.

 

 

 

 

Facebook vás ujistí, že je vaše dvoufázové ověření nastaveno a co je potřeba provést při přihlášení z jiného zařízení. Hotovo, můžete zavřít.


 

Nyní bude chtít Facebook při přihlášení z jiného zařízení zadat zvláštní šestimístný bezpečnostní kód. Ten vám přijde v SMS zprávě. Rovněž byste měli ihned po nastavení dvoufázového ověření obdržet e-mail o změně. Ten můžete ignorovat, pokud jste nastavení provedli vy.

Doufám, že je návod srozumitelný a pomůže vám s nastavením zabezpečení Facebook účtu. V případě nejasností mi pište na info@webdevel.cz