Víte jistě, že váš web funguje jak má?

Nedávno jste spustili web. Vypadá skvěle, hosting běží, lidé se jen hrnou. Jdete se na něj podívat a ejhle… požadovaná stránka nenajela a hlásí to chybu. Web je dočasně nedostupný.

Proč vás to určitě zajímá

Každá minuta, kdy váš web nefunguje může znamenat ztrátu mnoha návštěvníků a tím i ztrátu na tržbách. Pokud se ale o problému ani nedozvíte, těžko můžete řešit jeho nápravu.

S tím vám umíme snadno pomoci. V rámci SLA poskytujeme našim zákazníkům monitoring výpadků webových stránek či e-shopu. Tak budete mít vždy přehled o tom, kolikrát váš byznys nebyl světu k dispozici a taky na jak dlouho.

Co je to SLA?

SLA (service-level agreement) – dohoda o úrovni poskytovaných služeb – je smlouva určená pro zákazníky, kteří potřebují častější zásahy a úpravy na webu či e-shopu, a hlavně rychlejší zpracování požadavků. Jednat se může například o programátorské úpravy nebo úpravy grafiky a obsahu. Se SLA budete mít jistotu, jakou kvalitu má poskytovaná služba mít a budete mít zaručenu určitou časovou dostupnost. Rovněž budete také vědět, jakým způsobem se řeší případné nedodržení podmínek ze strany poskytovatele SLA.

V rámci SLA poskytujeme také zmiňovaný monitoring dostupnosti webu/e-shopu a podle potřeby navrhujeme lepší řešení pro lepší funkčnost webu.

Výhody SLA:

  • Telefon určený jen pro zákazníky SLA.
  • Požadavky vyřizované s vyšší prioritou.
  • Monitoring dostupnosti webu.
  • Garantovaná úroveň kvality služeb.

Tipy na další články:

Výběrem domény to začíná

Výběr domény

 

Chcete vlastní web, ale nevíte, kde začít? Kromě odpovědí na otázky, k čemu přesně potřebujete web a co na něm chcete mít je také důležité rozhodnout se, jak se v online světě chcete jmenovat. Tedy, jakou zvolíte doménu. Promyslet tento krok důkladně se opravdu vyplatí. Chcete se zapsat lidem do hlav něčím nezapomenutelným.

Pravidla pro tvorbu domény

Co může doména obsahovat?

Při výběru vaší domény můžete použít libovolně písmena od A do Z bez diakritických znamének. Lze použít čísla od 0–9 a pomlčku (-). Pomlčka však nesmí být na začátku a konci domény.

Čísla a pomlčky můžete bez obav použít, ale v ideálním případě je dobré se jim vyhnout. Zvláště u pomlčky může docházet k chybám při umístění pomlčky v zápisu domény do adresního řádku. Uživatel vás tak nemusí najít nebo zkusí variantu bez pomlčky i s pomlčkou a můžete ho nevědomky poslat na stránky konkurence. a uživatel vás nemusí najít. Mnohdy proto vlastníci domén kupují variantu domény s pomlčkou i bez pomlčky a přesměrovávají návštěvnost na správnou variantu, kterou preferují.

Maximální délka domény

Délka doménového jména může být maximálně 63 znaků. Využít všechny vám ale rozhodně nedoporučujeme. Nepsaným pravidlem je: čím kratší, tím lepší. Existují samozřejmě výjimky, ale pokud chcete být dobře zapamatovatelní a zabránit překlepům a nedorozuměním, tak volte raději kratší doménové jméno.

CZ, COM, EU?

Záleží, jaké má mít vaše stránka zaměření. Pokud cílíte jen na český trh, pak je ideální vlastnit českou doménu, která je pro české návštěvníky i vyhledávače známá a řekněme i důvěryhodná. Pokud se zaměřujete na světový trh, pak raději zvolte variantu s koncovkou .com, případně .eu (na evropský trh).

Samozřejmě můžete zvolit více variant současně a přesměrovat všechny na jeden hlavní web.

Nezapomínejte také na existenci speciálních domén typu .club, .bar, .party, .adult, .blog a podobně, mohou být pro vaše podnikání vhodnější. Ceny za tyto domény ale jdou do tisíců.

Doménu už někdo vlastní

Představte si situaci, kdy provozujete vaši firmu už několik let, ale až nyní jste se rozhodli pro firemní webové stránky. Podíváte se na možnosti ověření dostupnosti domény (např. na Domeny.cz), zadáte název vaší firmy a ouha. Obsazeno. Jak dále postupovat?

Můžete kontaktovat majitele domény a doménu od něj odkoupit. Je možné, že bude ochoten vám doménu odprodat. Informaci o držiteli CZ domény naleznete v detailu domény na webu Nic.cz . Pokud jde například o spekulativního vlastníka desítek až stovek domén, většinou na sebe na doméně nechá kontaktní údaj k tomuto účelu.

V případě sporů ohledně držení domény doporučujeme tento článek od správce domény .CZ – CZNIC

Registrace domény

Pro registraci domény existují registrátoři. Tuto službu samotný CZ NIC nedělá. Poskytne vám však seznam ověřených registrátorů. Výběr je jen na Vás, volte však dle svých potřeb a toho, co daný registrátor poskytuje. Může jít například o hosting s dobrou podporou a dostupností, či dobré zabezpečení.

Správná volba domény

Nyní jste se dozvěděli informace o technické stránce volby domény, teď se pojďme zaměřit na vhodný název, co by měl a neměl obsahovat. Ne vše, co jde vytvořit je pro vás to pravé. Nejde totiž jen o to, jaké znaky můžete použít, ale hlavně o to, jak je správně nakombinovat. Volte vždy název domény tak, aby šla snadno zapamatovat a vyslovit. Ideálně tak, abyste byli schopni zřetelně sdělit název vaší domény i po telefonu. Známe to z vlastní zkušenosti. Zkuste si představit situaci, kdy po telefonu diktujete název domény Webdevel.cz.

  1. Délka domény. tohletojedlouhadomenajenprotozemuzu.cz může znít docela zábavně, ale uživatele nedonutíte, aby ji napsal do adresního řádku, natož pak správně.
  2. Z domény by mělo jít poznat, co na ní uživatel nalezne. Například servistraktoru.cz
  3. Spisovná, nebo nespisovná čeština? Jak kdy. Někdy je vhodné držet se spisovného jazyka stůj co stůj, například když prodáváte obleky. Jindy je zase lepší povolit uzdu fantazii a vytvořit název webu z lidových nebo různě zkomolených slov.
  4. Přivlastnění. Když půjde třeba o již zmíněný obchod s obleky, tak doména muj-oblek.cz může být skvělá volba . Nebojte se přivlastňovacích zájmen a dejte tak zákazníkům potravu pro jejich představivost.
  5. Touha nebo plán – použijte slova jako chci, budu, miluji. Opět stejný příklad s obleky – chcioblek.cz, budugentleman.cz. Působí to dobře, že?

Jak tedy doménu vybrat?

Tvorba domén je kreativní činnost. Jak tedy správně postupovat? Vyzkoušejte tento osvědčený postup.

  1. Vytvořte si seznam, do kterého zapíšete všechny nápady, které vás napadnou.
  2. Po nějaké době sepisování (alespoň 15 názvů) si ověřte, zda jsou domény a jejich kombinace volné.
  3. Obsazené můžete vyškrtnout, nebo zvolit jinou koncovku domény (.cz, .com, .eu atd…)
  4. Vyzkoušejte, jak se doménové názvy vyslovují a jestli v nich nejde udělat chyba v případě telefonického diktování.
  5. Zeptejte se známých, který z vašich favoritů se jim líbí nejvíce.

Zařídíme vše za vás

Pokud vám z představy zařizování výběru a koupě domény vstávají vlasy hrůzou na hlavě, pak vězte, že nemusí. Vše totiž můžeme zařídit za vás a s výběrem vaší domény vám pomoci. Zajistíme i koupi domény a zajištění hostingových služeb pro váš nový web. Napište nám nebo zavolejte.

Chci web bez starostí

PŘECHOD NA HTTPS – PROČ JE VHODNÝ I PRO VÁŠ WEB NEBO E-SHOP?

Co je to HTTPS?

HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) je speciální zašifrovaný protokol, který umožňuje komunikaci mezi vašim internetovým prohlížečem a webovým serverem. Pokud i nadále využíváte HTTP, vaše stránky a tato komunikace šifrovány nejsou.

Potřebuji přechod na https?

Jednoznačně ano. Kromě restrikcí od prohlížeče Google Chrome a vyhledávače Google (o čemž bude řeč níže) představuje největší úskalí fakt, že data, která proudí mezi vašimi stránkami a zákazníky mohou být libovolně odposlouchávána nebo dokonce modifikována. Jedná se například o data z kontaktních formulářů, osobní údaje, a především informace o platebních kartách zákazníků. Určitě to tedy nejsou data, která byste chtěli dát do nesprávných rukou.

Jak poznat zabezpečený a nezabezpečený web?

Je to velmi prosté. Prakticky všechny webové prohlížeče vám v horním adresním řádku ihned sdělí, zda je web zabezpečený nebo nikoliv. Většinou před URL adresou zabezpečených webů zobrazují zámek. Pokud je web nezabezpečený, pak je zámek přeškrtnutý nebo je zde textová informace, že web je nezabezpečen.

6 důvodů, proč přejít na zabezpečený protokol https

Zabezpečení ochrany dat

Laicky řečeno, informace odesílané z webů na http nejsou nijak šifrované a jsou velmi snadno odposlechnutelné. Týká se to formulářů, osobních údajů a třeba také údajů o platebních kartách. Kriticky důležité je to v situaci, kdy se návštěvníci na váš web dostávají z různých nezabezpečených Wi-Fi sítí. Ignorovat tento fakt nedoporučujeme. Jako provozovatel webových stránek za tato data odpovídáte a můžete se vystavovat problémům s Úřadem pro ochranu osobních údajů. Zejména pokud jste provozovatel e-shopu, můžete řadu zákazníků odradit od realizace objednávky a zejména rychlé platby kartou.

Vliv na neplacené pozice ve výsledcích vyhledávání – SEO

Samotný vyhledávač Google již dlouhodobě upozorňuje na to, že zabezpečený protokol https je pro něj při řazení výsledků vyhledávání velmi důležitý prvek, podobně jako třeba responzivní design a rychlost načítání stránek. Relativně nově také vyhledávač Google Chrome přímo upozorňuje uživatele na to, že stránka je nezabezpečená. Velmi snadno získáte označení nedůvěryhodný web.

Přednost při indexaci stránek

Již v roce 2015 Google oficiálně oznámil , že při indexaci stránek bude bezvýhradně upřednostňovat webové stránky na protokolu https. Pokud tedy váš nový web nebo nově vytvořené stránky potřebujete rychle zaindexovat, https je jednou z cest.

Snadnější zobrazování stránek uživatelům

Velmi snadno se může stát, že některé funkcionality z HTML5 vám bez HTTPS prostě nebudou fungovat. Případně budou muset tyto funkce návštěvníci ručně povolovat. Zejména se to dotýká prohlížení videí a spouštění audio souborů, služby geolokalizace apod.

Vyšší rychlost webu

Webové stránky s HTTPS jsou citelně rychlejší díky SPDY protokolu. Ten dokáže sdružovat požadavky na jednotlivé soubory a zrychlí tím načítání stránek.

Lepší využití služeb Google a PPC platforem

Protokol HTTPS vyžaduje celá řada služeb, které spadají pod Google. Bez https protokolu v dnešní době nespustíte žádné produktové kampaně na Google Ads, problém byste měli i s měřením konverzí ze systému Zbozi.cz, Heureka.cz a Skliku.

Jak na základní SEO úpravy webu na WordPressu? Zvládnete to hravě

Seznamte se s užitečnými tipy a triky, jak mít správný „SEO friendly“ web na WordPressu. Jděte naproti vyhledávačům a vyřešte na stránkách základní kroky k dobré optimalizaci pro vyhledávače. Zvládnete to sami a rychle.

Redakční systém WordPress je pro SEO velmi vstřícná platforma a s využitím mnoha doplňků umožňuje správcům webových stránek doslova čarovat v tom, co chcete sdělit vyhledávačům o svých webových stránkách.

Proč vůbec řešit SEO?

SEO (zkr. Search Engine Optimalization) je rozmanitý výčet činností, které se česky označují jako optimalizace pro vyhledávačeTvoří je celek postupů a strategií, které mají jediný cíl – ovlivnit pozici a dohledatelnost webových stránek ve vyhledávačích a navýšit návštěvnost z přirozeného vyhledávání.

Pokud je váš web SEO přátelský k vyhledávačům, vyhodnotí jej dobře Google a další vyhledávače s pomocí svých složitých vyhledávacích algoritmů a zařadí jej do svého indexu na určité pozice.

S dobře optimalizovanou stránkou nasměrujete vyhledávač a především návštěvníky po zadání určitého vyhledávacího dotazu přesně tam, kam potřebujete.

Čím začít?

Zapnutí indexace webu po spuštění stránek

Systém WordPress již ve svém základním nastavení zakazuje vyhledávačům indexaci stránek. Důvod je prostý. Jedná se o opatření při vývoji webových stránek, např. když je web nekompletní, na vývojovém serveru apod.

Je to problém, který potopil již řadu webů na WordPressu. Může se stát, že došlo k mylnému zaškrtnutí zakázání indexace, nebo se při nasazení na ostrý provoz na aktivaci indexace zapomnělo.

Pokud vaši stránku, firmu nebo své jméno nemůžete najít na Googlu nebo Seznamu, začněte kontrolou tohoto nastavení.

  1. V administraci stránek přejděte v levém menu do Nastavení -> Zobrazování a přejděte na položku Dostupnost pro vyhledávače. 
  2. Zkontrolujte, že nemáte zaškrtnuto pole Zakázat prohledávání a indexování obsahu webu
zapnutí indexace wordpress

Zapnutí indexace ve WordPressu

 

To, jestli je váš web indexovaný, zjistíte také přímo ve vyhledávači Google nebo Seznam.cz. Zadejte do vyhledávacího pole operátor site:vasedomena.cz (bez mezery za dvojtečkou) a zjistíte, kolik a jaké stránky Google nebo Seznam zaindexoval v případě vašeho webu. Jako v našem případě webu Webdevel.cz:

Využití vyhledávací fráze site:vasedomena.cz

Využití vyhledávací fráze site:vasedomena.cz

 

Pokud Google nebo seznam nic nenajdou, pak je na vašem webu patrně zakázána indexace.

Pěkné URL adresy

Co to je? Jedná se o URL adresy nejčastěji ve slovní podobě, které přesně vystihují to, o čem je daná podstránka. V URL adrese můžete natrefit i na pěknou snůšku zla, které si běžný návštěvník nemá nikdy šanci zapamatovat. S menší pravděpodobností na vaše stránky také někdo ze svých stránek odkáže na váš web, protože by adresa byla dlouhá, nesmyslná apod.

Jak může vypadat pěkná URL adresa? Jednoduše z ní zjistíte, o čem je obsah dané podstránky.

www.webdevel.cz/sluzby/tvorba-webovych-stranek/

www.webdevel.cz/kariera/

Jak mohou vypadat „špatné URL“ ?

www.webdevel.cz/?p=1457

www.webdevel.cz/?p=1326

Mohou obsahovat různé proměnné, parametry, nesmyslné a přebytečné znaky a nikdy si je nezapamatujete.

Nastavení trvalých odkazů naleznete rovněž v levém menu v Nastavení -> Trvalé odkazy. Nejpoužívanější a doporučený formát pro vaše trvalé odkazy je Název příspěvku. Po dokončení úpravy nezapomeňte vše uložit. 

Nastavení trvalých odkazů

Nastavení trvalých odkazů ve WordPressu

 

Tuto změnu provádějte pouze tehdy, když je vaše stránka nová. V případě již měsíce funkčního webu pravděpodobně došlo k indexací vašich stránek (což lze ověřit dle postupu uvedeného výše) a v této fázi není vhodné měnit nastavení zpětných odkazů, protože byste mohli přijít o již získané zpětné odkazy a oslabit své hodnocení a pozice ve vyhledávačích. Pokud byste přesto chtěli nastavení odkazů měnit, doporučujeme provést přesměrování starých URL na novou URL adresu.

Web s www nebo bez www

Pokud jsou vaše webové stránky teprve v začátcích, je vhodné vybrat jednoznačnou verzi toho, jestli chcete mít URL vašich stránek s předponou www (https://www.webdevel.cz) anebo bez předpony (https://webdevel.cz).

Vyhledávače by toto rozdílné zobrazování vnímaly jako duplicitu a tříštily by výsledek vyhledávání mezi dva rozdílné výsledky. Vyberte si tedy pouze 1 řešení a tohoto se vždy držte a zajistěte přesměrování druhé verze než vámi vybrané.

Přímo v administraci WordPressu lze nastavit preferovanou verzi. Opět v Nastavení -> Obecné, kde do políčka Instalace WordPressu (URL) zvolte vámi preferovanou verzi, jako v našem případě:

Základní nastavení předpony www

Základní nastavení předpony www

Pro vyhledávače není důležité, jestli využijete verzi s předponou www nebo URL bez www, vždy se však držte jednoznačného využívání stejné URL.

Zabezpečený přístup HTTPS a certifikáty SSL

Používání standardu HTTPS protokolu je v současnosti standard a zároveň výrazný krok dopředu v tom, jak si pomoci v „očích“ vyhledávacích algoritmů vyhledávačů. SSL (Secure Sockets Layer) je specifická metoda šifrování dat, která jsou odesílána mezi prohlížečem webových stránek a serverem.

nezabezpečený web httpPři využití standardu HTTPS bude stránka pro vyhledávače i návštěvníky důvěryhodnější. Týká se to především webů, které využívají různé kontaktní formuláře a odesílají data, která se dále využívají. Z horní lišty vašeho prohlížeče navíc zmizí informace o tom, že je web nezabezpečen.

Na internetu najdete celou řadu méně či více známých typů certifikátů. Pokud ovšem neprovádíte na webových stránkách odesílání dat o online transakcích, určitě vám skvěle poslouží certifikát Lets Encrypt, který je zdarma a většina typů hostingů jej umožňuje i zcela automaticky nainstalovat, což ocení zejména méně zkušení uživatelé.

V dalším kroku je nutné nastavit, aby WordPress obsah zobrazoval přes ono šifrované zabezpečené spojení HTTPS. Využít k tomu můžete například plugin Really Simple SSL, který vše potřebné provede za vás bez zbytečných komplikací.

WordPress pluginy pro ještě lepší SEO

Stejně jako na drtivou většinu myslitelných požadavků, i na podporu SEO mysleli tvůrci desítek různých pluginů pro WordPress. Máte možnost vybrat takový plugin, který SEO problematiku řeší zeširoka a je zadarmo.

Velmi oblíbené pluginy jsou Yoast SEO anebo jeho skvělá alternativa All in One SEO Pack.

All in One SEO Pack vám pomůže například:

  • Editovat hromadné úpravy tagu pro titulek pro stránky, kategorie, příspěvky, upravit titulek stránky 404 apod.
  • Vypnutí a zapnutí indexace pro konkrétní části webu – rubriky, archivy, komentáře, hledání
  • Jednoduše přidat soubor pro ověření Google Search Console, měřící kód Google Analytics
  • a celou řadu dalších nastavení.

Yoast SEO

  • vám mimo jiné pomůže velmi snadno vytvořit soubor sitemap, s jehož pomocí snadno navedete vyhledávače k tomu, jaké stránky na vašem webu má indexovat.

Optimalizace titulků a popisků

Jedním z důležitých prvků, na které myslet při tvorbě nové podstránky je její budoucí titulek a tzv. „meta description“ – tedy popisek, který slouží vyhledávačům k zobrazování na stránce s výsledky vyhledávání. Nemají přímý vliv na SEO, ale ovlivňují to, jak lákavé budou právě vaše stránky na stránce s výsledky vyhledávání a zvyšují tak míru

Více o problematice titulků a popisků najdete v našem návodu, jak provést základní SEO analýzu webu.

Již provedení těchto úprav vyhledávačům (Google, Sklik a dalším) pomůže výrazně lépe pochopit obsah vašich stránek a snáze nasměrovat vyhledávající právě na váš web. Mnoho z vašich konkurentů se ani s těmito úpravami nemaže a ignoruje je, a proto i s tímto základem jste o krůček před konkurencí.

Další tipy pro optimalizaci webu na WordPressu

Využívání vnitřních odkazů

Při procházení vašich stránek roboty vyhledávačů dochází k průběžnému vyhodnocování každé navštívené podstránky. Je proto vhodné nějak vyhledávačům naznačit, které stránky z vašeho webu jsou prioritní a kam má směřovat návštěvníky. Proto je vhodné používat vnitřní odkazy na další obsah vašeho webu, důležité nadřazené stránky. V případě blogu například na tematicky spřízněné články, podobně jako to využíváme my v našich příspěvcích.

Kromě toho, že vyhledávačům naznačíte důležitost jednotlivých podstránek, můžete touto jednoduchou metodou prodloužit zaujetí návštěvníků obsahem vašich stránek a déle je udržet na webu, aby provedli vámi požadovanou konverzi, například odeslání formuláře nebo zavolání do firmy.

Pečlivé hlídání komentářů

Komentáře se pochopitelně týkají především blogů a webových platforem, které jsou na komentářích postaveny. Četné využívání komentářů je pro vyhledávače i ostatní návštěvníky důkazem autenticity webu a toho, že web umí svým obsahem zaujmout a nutit k určité interakci.

Z hlediska optimalizace je vhodné pravidelně hlídat a schvalovat komentáře a vylučovat komentáře označené jako SPAM. Spamové komentáře velmi často využívají různých vnořených odkazů na negativně hodnocené weby a mohou vaše stránky poškodit. V každém případě snižují jeho důvěryhodnost v očích návštěvníků.

Vhodnou volbou pro odfiltrování většiny spamu je instalace pluginu Akismet. Vhodný je v kombinaci s pluginem Google Captcha (reCAPTCHA).

Optimalizace obrázků pro vyhledávače

V našem blogu najdete ucelený článek o tom, proč je důležitá optimalizace obrázků pro SEONávštěvnost na vaše stránky totiž můžete efektivně přivádět i přes vyhledávání obrázků, které funguje na vyhledávači Google i Seznam.cz

Rychlosti načítání stránek

Rychlost načítání stránek je jedním z nových a velmi důležitých hodnotících faktorů webových stránek. Návštěvníci v dnešní době rychlého internetu zkrátka nechtějí čekat na zdlouhavé načítání webu. Je tedy na vás, jak tomuto požadavku půjdete vstříc.

V našem předešlém článku zjistíte, jak váš web ovlivňuje rychlost načítání stránek. Pro zjištění rychlých tipů můžete využít nástroj PageSpeed Insights přímo od Googlu.

Pokud chcete ještě více ucelených tipů pro zlepšení výkonu vašeho přirozeného vyhledávání, napište nám a sledujte novinky v našem blogu

5 důvodů, proč mít vlastní web na WordPressu

Při vývoji webových stránek se snažíme jít dobou. Pochopitelně ale chceme jít i s davem. Nechceme jít přímočaře za honbou po nových, neotestovaných alternativách při vývoji nových webových projektů. Naopak potřebujeme stabilní platformu, otestovanou tisíci až miliony uživatelů.

Přesně to splňuje redakční systém WordPress, což je velmi oblíbená redakční a publikační platforma, vyvíjená s licencí GNU PL. Funguje s tzv. všeobecnou veřejnou licencí GNU a jde tak o legální a svobodný software, určený pro komerční i nekomerční využití.

V současné době se jen těžko odhaduje, kolik přesně uživatelů platforma WordPress má. Obecně se však jedná o miliony uživatelů napříč celým světem. Je průběžně vyvíjen tisíci vývojářů, kteří jej doplňují o nové funkcionality a neustále rozšiřují jeho možnosti. WordPress je nejužívanější řešení pro oblast menších až středních firem, které se chtějí důstojně a kvalitně prezentovat. Nejedná se o univerzální řešení pro velké e-shopy a úzce specializované weby, které pochopitelně potřebuji individuální postup při vývoji webu a mají specifické požadavky na své funkce, zejména lokální.

Proč tedy zvolit řešení na WordPressu

1. Redakční systém zcela ZDARMA

Samotný redakční systém WordPress je opravdu zdarma. Pokud již máte zavedený hosting, který vám můžeme také samozřejmě zřídit, je možné na něm zdarma nainstalovat systém WordPress a mít základ pro svůj nový web. Takových webů jsou ale na internetu tisíce a nejedná se o šťastné řešení. Po instalaci WordPressu vás tedy čekají další návazné činnosti, kterým se nevyhnete.

Je nutné přiznat, že ačkoliv je redakční systém WordPress zdarma, samotné webové stránky a jejich výroba bude téměř vždy spojena s finančními náklady. Je totiž třeba zajistit:

  • Výběr, nastavení a vyladění grafické šablony webu – VZHLED
  • Výběr a instalace vhodné sestavy doplňků (pluginu), které WordPressu dodají rozšíření, které budete potřebovat. Jedná se primárně o zabezpečení a základní funkce, které pomohou vyhledávačům lépe vnímat váš web.
  • Kontinuální udržení webu v zabezpečeném stavu – aktualizace pluginů, WordPressu.

2. Tisíce šablon, které doladí vzhled vašeho webu

Redakční systém WordPress nabízí neskutečnou variabilitu vzhledu vašich budoucích stránek. Obsahuje tisíce různorodých šablon (které samy o sobě obsahují spoustu šikovných funkcí), díky kterým na počátku vašich stránek teoreticky nebudete potřebovat ani grafika a programátora.

šablony wordpressu

Obrovské množství šablon je zcela zdarma, za některé si však připlatíte. Zpravidla nenajdete moc webových šablon, jejichž cena by překročila magickou hranici 100 dolarů, tj. cca 2 200 Kč, obvykle se s cenou vejdete do 50 dolarů, což je jistě lákavá částka.

Při výběru šablony jistě strávíte hodiny a hodiny času jejich výběrem. Na samotném webu WordPressu jsou jich ke stažení tisíce přímo ZDE. Šablony však lze velmi dobře filtrovat, a tak si jistě vyberete tu pravou. Kvalitní šablona moderního webu by měla splňovat především tyto aspekty:

  • Responzivní design – tzn. aby se korektně zobrazovala na všech myslitelných zařízeních (desktop, tablety, mobily)
  • Podpora češtiny – a především českých fontů. Právě diakritika může zhatit vaše plány pří výběru celé řady překrásných šablon. Jistě také nechcete, aby na vás z webu neustále vyskakovala nepřeložená anglická tlačítka a jiné prvky.
  • Šablona má dobré hodnocení mezi dalšími uživateli, kteří ji již využili.

Při výběru šablon někdy narazíte na jejich různorodá omezení, které mohou vést až k vyřazení této šablony z vašeho výběru. Také může nastat situace, kdy se vám žádná šablona zkrátka líbit nebude. Tehdy přichází druhá situace, při které budete zpravidla muset sáhnout do vaší peněženky za práci grafika / programátora.

3. Pluginy (rozšíření), které webům umožní dělat neskutečné věci

Je nutné přiznat, že čistý redakční systém WordPress umí jen zcela základní funkce, které potřebuje k rozběhnutí webových stránek. Tím jeho možnosti rozhodně nekončí. Na internetu najdete ke stažení nespočet pluginů (rozšíření), které doplní chybějící funkce. Pluginy můžete stáhnout zcela zdarma, nebo za poplatek. Jen velmi těžko najdete doplněk, který by v minulosti již někdo nevytvořil, takže se vyplatí hledat.

pluginy do wordpressu

Nejčastější funkce pluginů ve WordPressu:

  • zvýšení bezpečnosti webu a dat, včetně dat uživatelů
  • doplňky pro práci se sociálními sítěmi
  • odesílání formulářů a jejich měření
  • fotky a práce s fotogaleriemi
  • doplňky pro použitelnost, SEO, marketingové nástroje
  • doplňky pro e-shopy

Při instalaci pluginů a jejich zprovoznění mnohdy narazíte na nutnost jejich dodatečných úprav a nastavení s pomocí programátora, či marketéra.

4. Snadno najdete programátora, který provede úpravu na webu

Přes všechnu jednoduchost systému WordPress se můžete dostat do situace, kdy je třeba na webu něco doladit a doprogramovat na míru. WordPress a jeho úpravy díky jeho rozšíření zvládne celá řada šikovných programátorů. Poměrně snadno tak najdete někoho, kdo vám úpravy realizuje.

Pokud je váš web bez redakčního systému a je celý připraven na míru, jsou možnosti jeho úprav velmi omezené. Zcela jistě vás vyjde draho, když se programátor bude muset s celým systémem seznámit a realizovat v něm úpravy. Funkce WordPressu jsou však všeobecně známé a na celou řadu problémů již existuje řešení. Naši programátoři je pochopitelně také znají, a tak jsme vždy ochotni vám podat pomocnou ruku. Rychle a levněji.

Pokud v budoucnu nebudete spokojeni s vašim programátorem, web na WordPressu lze snáze převzít k jeho dalším úpravám. Je to tedy spolehlivější řešení než web od zapáleného studenta, který jej dělal na koleni. Pokud se stane, že nenajdete vhodný plugin k realizaci vašeho záměru, je možné si nechat plugin doprogramovat na míru.

5. Na WordPressu rozjedete i e-shop

WordPress nabízí řešení i pro ty, kteří mají v plánu založit nebo provozovat na něm e-shop. Platforma WooCommerce od WordPressu umožňuje vytvořit zcela funkční e-shop s propojením na nejčastější dopravce, dostupné platební metody a celou řadou dalších užitečných prodejních prvků.

Je však nutné přiznat, že pro zprovoznění e-shopu na WooCommerce budete téměř jistě potřebovat asistenci šikovného vývojáře, protože WooCommerce je celosvětové řešení a pro českou lokalizaci vyžaduje dodatečné úpravy a instalaci pluginů pro české dopravce a české platební metody.

Rádi byste vyzkoušeli e-shop na WordPressu ? Ozvěte se nám. Rádi vám poradíme při startu vašeho online podnikání.

Nevýhody WordPressu

Samozřejmě i WordPress má svoje limity a nejedná se o univerzální řešení, aplikovatelné na jakýkoliv web. Jednou ze zdánlivých nevýhod je, že se jedná o hotový systém, který má svá omezení. Tyto však umíme eliminovat celou řadou pluginů a případnými úpravami na míru.

Jedním z rizik systému WordPress je jeho částečná zranitelnost vůči vnějším napadením. je logické, že pokud je systém otevřený a široce rozšířený, je také lákavý pro lidi se špatnými úmysly. Tyto problémy však lze eliminovat průběžnou aktualizací pluginů a samotného WordPressu.

Čtěte také:

Jak rychle optimalizovat a upravovat fotky a obrázky ve WordPressu? Jde to překvapivě snadno – 07/18

Chci nasadit nový web na vlastní hosting. Co k tomu potřebuji? – 02/17

Jak rychle optimalizovat a upravovat fotky a obrázky ve WordPressu? Jde to překvapivě snadno

Na několika webových projektech, které jsme vytvořili na redakčním systému WordPress jsme již otestovali novinku v podobě pluginu Smush. Je to skvělé rozšíření, které se hodí pro prakticky jakýkoliv typ webových stránek, který velmi rychle, účinně a jednoduše optimalizuje uploadované obrázky a fotografie. Umí i funkce základního grafického editoru, takže se s ním dá leccos upravit a poladit přesně tak, jak potřebujete.

Smush (Smush Image Compression and Optimization) pochází z vývojářské dílny  WPMU DEV – Your WordPress Toolkit , která stála u zrodu mnoha dalších velmi užitečných pluginů s širokou škálou uplatnění. Ke dnešnímu dni svítí u pluginu Smush přes 1 milion instalací. To samo představuje záruku toho, že byl plugin pořádně otestovaný a probíhá jeho vývoj a pravidelné aktualizace.

 

Co všechno umí Smush?

Komprese obrázků a fotografií

Komprese obrázků je úplně základní funkce a pluginu to jde velmi dobře. Kompresi lze provádět přímo v rámci mediální knihovny a provádí se stiskem buttonu Smush now !, takže jedním kliknutím. Trvá to jen malou chvilinku, sotva pár sekund. Délka komprese se odvíjí od velikosti uploadovaného souboru a od doby odezvy serveru. Nezpoplatněná verze pluginu přitom zpracovává obrázky do velikosti 1 MB, na to si dejte pozor. O zpoplatněné verzi bude ještě řeč.

Po kliknutí dojde ke kompresi všech obrázků v rámci šablony, nejedná se tedy pouze o náhledové obrázky. Proti standardní kompresi ve WordPressu je Smush vysoce efektivní. Dle našich zkoumání umí ušetřit v průměru lehce přes 40% místa.

Data EXIF u fotek zůstanou zachována

Jistě víte, že se při každém uložení fotografie v digitálním fotoaparátu k fotce přiřazuje celá řada informací, které dovedou identifikovat datum, použitou techniku a celou řadu dalších užitečných informací. Umí to kromě fotoaparátů i mobilní telefony, které kromě všeho umí ukládat i data o GPS souřadnicích.

Kromě toho se obrázkům dá přiřadit jejich název i popisný text. Proč na jejich ukládání trvat? Vyhledávač Google již od roku 2012 data z EXIF fotografií zpracovává, třídí je podle svého uvážení a využívá je pro třídění v rámci vyhledávače obrázků image search. EXIF data mohou mít tedy vliv i na výsledky vyhledávání obrázků. Jak je na tom český vyhledávač obrázků od vyhledávače Seznam nám není známo, ale zpracovávat by je měl umět.

Při kompresích obrázků s použitím různých nástrojů může dojít ke ztrátě EXIF dat, protože zabírají určitý prostor a je to tak jedna z možností, jak snížit velikost obrázku. Smush tyto data zachovává, což jistě oceníte.

Placená verze WP Smush Pro

Jak již bylo řečeno, placená verze zpracovává všechny obrázky nad 1 MB. Umí zpracovat obrázky do velikosti až 32 MB. Pokud tedy váháte nad využitím grafického editoru, pak můžete využít právě tento plugin ve verzi WP Smush Pro. Licence se oplatí, protože za cenu 49 dolarů / měsíc můžete využít všechny pluginy od vývojářů z WPMU DEV, a ještě navíc pro neomezené množství instalací pluginu. To se vyplatí.

Není to jediná výhoda Pro verze. Zatímco verze zdarma umí zkomprimovat automaticky a postupně maximálně 50 obrázků, placená je postupně upraví všechny. Navíc obsahuje funkci Super Smash, která zvládne ještě větší úroveň komprese, aniž by došlo ke ztrátě kvality fotky. Dokonce zvládne i obnovit původní obrázek a pár dalších drobností. Samostatně zvládne převod obrázků PNG do JPG. Zejména když využíváte nástroje pro screenshoty obrazovky, uloží je obrázkový editor do bezztrátové verze PNG, která je však zpravidla dost velká. Protože do PNG ukládají i mnohé mobilní telefony, není problém, aby i obyčejný screen obrazovky mobilu měl velikost přes 1 MB. Tehdy kompresi a převod do JPG vskutku oceníte.

Vyzkoušejte jej sami. Jistě oceníte jeho spolehlivé fungování.

Plugin ke stažení zde https://cs.wordpress.org/plugins/wp-smushit/

Co mají obsahovat podklady pro výrobu webové prezentace nebo internetového obchodu

Textový dokument, definující vaše požadavky a představy o webové prezentaci, popis funkcí, rozložení, vzorové internetové stránky, které se vám líbí a doplnění, co je na nich z vašeho pohledu atraktivní, ostatní požadavky (založení emailových adres, počet přístupových účtů do administrace stránek), kdo je vaše konkurence a jaké máte výhody / nevýhody oproti konkurenci.

 

  1. Logo
  • Logo dodávejte ideálně v křivkách, ve formátech .ai, .pdf, .eps, .cdr,
  • v případě, že tento formát loga nevlastníte, můžeme pro vás redesignovat logo do křivek překreslit z formátů .jpg, .jpeg, .png, .gif,
  • jestliže logo nevlastníte vůbec, rádi vám ho vytvoříme.

 

  1. Grafický manuál (logomanuál)
  • Pokud vlastníte k logu i grafický manuál, je nutné jej dodat společně s logem,
  • logomanuál slouží k zajištění sjednocení formátu firemních materiálů a grafických výstupů,
  • obsahem logomanuálu je zpravidla definice barev, barevné varianty loga, vymezení ochranné zóny, tvary loga, příklady loga na různých podkladech, minimální velikost loga.

 

  1. Struktura stránek (menu)
  • Seznam všech stránek, které má webová prezentace obsahovat,
  • většinou se jedná o členění menu a podmenu (stránek a podstránek),
  • může zahrnovat i stránky, které nejsou v hlavním menu zobrazeny a odkaz na ně je umístěn jinde na webových stránkách (proklik z banneru, promoakce na hlavní straně apod.),
  • ideálním formátem je přehledně členěná tabulka.

 

  1. Obsahová část
  • Obsahy je nutné předat v elektronické podobě ve formátu *.DOC, *.DOCX, *.ODT, *.RTF, *.TXT,
  • ručně psané podklady na ručně psaných papírech a v zápisnících nejsou akceptovány,
  • rukopisy je po předchozí domluvě možné přepsat do elektronické formy,
  • text by měl být připraven podle platných pravidel:
    • znak ENTER se používá na konci odstavce, nikoliv na konci každého řádku,
    • velikost, barva ani typ písma nejsou důležité, tyto prvky vycházejí z našeho grafického návrhu webové prezentace, který sami schválíte,
    • odrážky používejte pouze tam, kde opravdu chcete mít číslovaný nebo odrážkový seznam,
    • nepoužívejte všechna písmena velká (nepište kapitálkami), text nepodbarvujte,
    • pro zvýraznění textu používejte tučné písmo,
    • podtržení používejte pouze v případě, že text odkazuje na jinou stránku (hypertextový odkaz, link),
    • mezerník se nepoužívá mezi jednotlivými písmeny ve slovech, př. W e b d e v e l,
    • nepoužívejte mezerník před interpunkčními znaménky, př. Kdo jsme ? Zde ! Konec .,
    • pro odsazení textu nepoužívejte několik mezer za sebou, př. Kdo        jsme,
  • fotografie, katalogy a jiné soubory pro jednotlivé stránky vložte do složek, pojmenovaných stejně jako názvy stránek.

 

  1. Fotografie k zpracování
  • Fotografie, které chcete zakomponovat do grafického vzhledu, by měly být vysoce kvalitní,
  • fotografie na pozadí celé webové prezentace musí mít šířku minimálně 1920px,
  • orientace a poměr stran fotografie by měl odpovídat umístění do webové prezentace, př. do banneru s horizontální orientací v poměru stran 1:3 nelze umístit fotografii s vertikální orientací v poměru stran 3:1.

 

  1. Zadání
  • Textový dokument, definující vaše požadavky a představy o webové prezentaci, popis funkcí, rozložení,
  • vzorové internetové stránky, které se vám líbí a doplnění, co je na nich z vašeho pohledu atraktivní,
  • ostatní požadavky (založení e-mailových adres, počet přístupových účtů do administrace stránek),
  • kdo je vaše konkurence a jaké máte výhody / nevýhody oproti konkurenci,
  • jaký cíl očekáváte od nových webových stránek (objednání služeb, nákup produktu, poptávka služeb),
  • chcete mít stránky na našem hostingu nebo již vlastníte doménu a vlastní hosting

 

V případě, že chcete vytvořit internetový obchod je potřeba dodat ještě tyto podklady:

  1. Způsoby dodání zboží a cena dopravy (PPL, Česká Pošta, Osobní odběr, Doprava zdarma). Máte již některé z těchto způsobů přepravy smluvně zajištěny?
  2. Způsoby platby (platba předem na účet, dobírka, v hotovosti, platební karta).
  3. Kontaktní údaje (název společnosti/ jméno, adresa, IČ, telefon, e-mail, plátce/neplátce DPH).
  4. Země, ve kterých chcete zboží prodávat.
  5. Parametry u produktů (barva, velikost atd.).
  6. V jaké formě máte uložené produkty (word, xml nebo csv formát pro importování).
  7. Jaké moduly byste chtěli do internetového obchodu implementovat.
  8. Propojení s účetním systémem.
  9. Kolik kategorií přibližně bude v e-shopu.
  10. Kolik produktů přibližně bude v e-shopu.
  11. Jaké byste chtěli funkce e-shopu, kterými disponují jiné e-shopy.
  12. V jaké měně bude obchod.
  13. Které jazykové mutace budete chtít.